Startpagina > Financieel > Kijk uit met buitenlandse cheques

Kijk uit met buitenlandse cheques

In Nederland is de cheque zo goed als uitgestorven, betalen per cheque is erg ouderwets en in Europa worden genoeg andere manieren om te betalen die sneller, goedkoper en betrouwbaarder zijn. Als je toch nog te maken krijgt met een cheque, dan is het er meestal eentje uit het buitenland.

Met cheques zijn er 2 problemen, die de cheque erg aantrekkelijk maken voor oplichters.

Onder Gewoon Voorbehoud

Het eerste probleem is de tijd die het verwerken van zo’n cheque kost: dat is enkele weken. Om jou niet zo lang op je geld te laten wachten hebben de banken „onder gewoon voorbehoud” bedacht. Dat betekent dat ze het bedrag van de cheque al op je rekening bijschrijven direct op dag dat jij de cheque bij je bank inlevert. De controle of de cheque wel geldig is wordt pas achteraf uitgevoerd.

Als later blijkt dat degene van wie je de cheque gekregen hebt geen geld op zijn rekening heeft staan, of dat de cheque om een andere reden ongeldig is, dan ben je het geld met terugwerkende kracht weer kwijt.

Buitenlandse internetoplichters maken hier handig gebruik van: ze weten dat Nederlanders onbekend zijn met cheques en met de OGV bijschrijving. Ze rekenen er dus op dat verkopers hun goederen direct versturen op het moment dat het bedrag op de rekening is bijgeschreven. Maar bij cheques biedt dat geen enkele garantie.

Check overpayment scam

Vaak gaan ze nog een stapje verder en maken ze het bedrag op de cheque hoger dan het te betalen bedrag. Het verschil moet jij (op een wèl gegarandeerde wijze, bijvoorbeeld via Western Union) aan de oplichters terugbetalen. Vooral mensen die via Marktplaats duurdere goederen aanbieden (auto’s, computers) zullen voor zo’n scam benaderd worden.

Kosten

Dan zijn er nog de kosten voor het verwerken van een cheque: aan het verwerken van een cheque zit behoorlijk wat handwerk, daarom rekent je bank ook nogal hoge kosten wanneer je een cheque inlevert. Dat kan, schrik niet, zelfs meer dan 20 euro kosten. Bij lagere bedragen is het dus zelfs nadelig om de cheque te innen, omdat jouw kosten hoger zijn dan de opbrengst.

Sommige bedrijven hebben er totaal geen moeite mee om jou een (schade-)vergoeding van een paar tientjes per cheque te „betalen”: ze kunnen er immers zeker van zijn dat jij die cheque nooit zult gaan innen.

  1. cherida
    2011-02-05 om 14:41

    ik heb nu een nieuwe vorm van deze oplichting ontdekt.

    Ze slaan nu hun slag via internet casting buro,s zoals all4models.
    daar staan modellen die dan benaderd kunnen worden door fotografen.

    ik heb een mail gehad van een ene rolland fedman en een anna fordson
    ze wilde mij een diesel contract aanbieden van 13500 euro die ik n delen uitbetaald ze krijgen via een cheque en ik zou dan een percentage 80% (haha, ja echt waar) over moeten maken via western union naar de tussen persoon van het modellen buro. ze hebben me nooit gezien maar ze hebben vandaag een cheque gestuurd,
    ze zijn brits zeiden ze maar de cheque is volledig frans, de handtekening lijkt gecopieerd en afkomstig van een restuarant in nantes..
    Als je groen bent zou je er zo intrappen. het is dat ik onderzoek heb gedaan wist echt niet hoe dit cheque systeem werkte nu wel en hell no maak ik het geld over of ga t innen.
    ik ga t hier melden bij de politie die gasten hebben mn adres immers, je weet maar nooit..
    kunnen jullie meisjes hier voor waarschuwen wie weet hoeveel slachtoffes ze al gemaakt hebben

  2. raja
    2011-03-22 om 17:25

    inderdaad mijn dochter heeft vandaag een email van die man gekregen en zou graag meerdere info willen hebben

    • cherida
      2011-03-23 om 12:19

      hoi raja ik kan je alle info geven als je wilt.
      ga niet met deze man (nigeriaan) in zee.
      hij heeft een yahoo acount woont in manchester. de cheque kwam uit frankrijk.
      vraag ze of niet gewoon per bank via iban nr van de bank) willen overboeken.
      ik heb aangifte gedaan, wet niet of de politie hier wat mee doet,
      geef zeer zeker je adres niet.
      wilde het melden bij opgelicht, maar ik stond alleen
      misschien dat we t samen kunnen doen, ik heb nog steeds alle mail contact bewaard.
      De echte roland fedman van yo models.com is niet te achter halen ook een ene anna fordson niet. ik durf geen mail adres te vermelden hier anders kon je me mailen.
      gr cherida

  3. cherida
    2011-03-23 om 12:23

    hoi nog even, wat wil je precies weten ik zie net dat ik al veel vertrled heb. wat in het 1e berichtje stond. In nederland woon je daar? ik ook, is deze topic nog vrij nieuw.

  4. Peter Sijbers
    2013-02-21 om 10:06

    Ik ben net met een been in zo’n scam met een checque uit Engeland als betaling voor een marktplaats verkoop. Ik heb hem wel laten innen door de bank maar kwam zelf op het idee dat dit wel erg raar was omdat ze zo’n te hoog bedrag instuurden.
    Mijn vraag is wel: hoe zet ik het recht. De checque is naar de bank van de insturende partij gestuurd voor verzilvering.
    straks staat het geld op mijn rekening maar ik ga absoluut de transactie niet afronden.
    Hoe kan ik een eenmaal bij een bank ingediende transactie voor het innen van een checque stopzetten? Of hoe kan ik een garantie inbouwen dat het geld niet meer van mijn rekening teruggevordert kan worden.
    Ik hoor via de RABO bank dat de insturende partij tot een jaar na datum het bedrag zo terug kan laten storten.
    Wat nu?

    • 2013-02-21 om 16:46

      Peter, misschien kan je de bank vragen of ze de cheque nu alvast kunnen terugdraaien, dan hoef je daar tenminste niet een jaar op te wachten. Dat jaar gaat trouwens pas in als het geld bij jou bijgeschreven is.
      In elk geval niets opsturen naar Engeland.
      Ik denk dat je het best contact kunt opnemen met je bank: zij weten dat deze vorm van oplichting bestaat en kunnen je het best adviseren over wat nu je mogelijkheden zijn.

  1. No trackbacks yet.

Vertel jouw mening

