De geur van stad en land en computers

van Brabant naar AmsterdamAls ik ’s nachts door Amsterdam fiets, denk ik altijd aan de nachten in Brabant. In Brabant woonde ik vlakbij de rivier „De Dommel” en in de nacht rook je in de buurt van de Dommel een bepaalde geur. Diezelfde geur ruik je ’s nachts in Amsterdam in de buurt van de grachten en dat geeft mij iets vertrouwds.

Geurconditionering

Dat je lichaam reageert op het ruiken van een bepaalde geur, wordt „geurconditionering genoemd, maar op internet alleen bekend onder de Engelse term „odor conditioning”.

Met een bijzondere vorm van geurconditionering heb ik zelf kennis gemaakt toen ik pc’s bouwde. pc’s werden ingebouwd in een metalen kast. En omdat die kasten in China zo goedkoop mogelijk gemaakt moesten worden, hadden ze binnenin soms scherpe randen. Zo scherp dat je goed moest opletten, anders had je zo een snee in je hand. Aan zo’n nieuwe computerbehuizing hing ook een speciale geur, een geur die je in Nederland verder nergens anders tegenkomt.

Nou blijkt het zo te zijn dat je lichaam er zich op kan instellen dat je na het ruiken van een bepaalde geur er een verhoogde kans op bloeden is. Op dat moment komen er al stoffen in het bloed die de schade zullen beperken, mocht er een ongelukje gebeuren.

Vertel jouw mening

