Rijksweg A2

verkeerOmdat ik ruim een jaar vlakbij Utrecht gewerkt heb, en ik natuurlijk nog steeds regelmatig een bezoek aan Brabant breng vanuit Amsterdam, heb ik intussen de A2 meer dan 1.000 keer bereden. Voor een beroepschauffeur zou dat natuurlijk niks zijn, maar dat ben ik dan ook niet.

Verbreding van de A2

Nou kan je op de A2 al nooit echt hard rijden, omdat het er altijd vol is. De huidige regering wil de A2 verbreden. Maar als je de A2 met Google Maps bekijkt, zie je dat er al over heel grote stukken langs de A2 tussen Amsterdam en Utrecht overduidelijk land braak ligt. En het is ook al jaren geleden dat ze bezig waren met verticale drainage. Jammer trouwens dat ze dit jaar de bomen bij Utrecht gerooid hebben, eerst was het daar veel gezelliger.

dumpert-a2
dumpert.nl filmpje:
in 30 min van 020 naar 030

Ongelukken

In de tijd dat ik dagelijks naar Utrecht ging, heb ik 2 kleine ongelukjes zien gebeuren.

Het ene was een oplegger voor autotransport die een van de banden verloor: stukken van de band raakten andere auto’s.

Het andere was niet eens op de A2 zelf, maar op de A12 onder de A2. Op werkdagen begon het om 16:00 altijd erg druk te worden op de A12 (naar het westen). Op de A2 (naar het noorden) viel dat om die tijd gelukkig nog wel mee. In de avondspits werd een auto werd geraakt door een vrachtwagen bij de afrit van de A12 naar de A2 en de auto ging daardoor „spookrijden” op de A12. Heel onwerkelijk om te zien hoe zoiets gebeurt, alsof alle betrokken denken dat ze het kunnen laten ont-gebeuren door maar gewoon niet te reageren.

Jaren later had ik een vrouwelijke collega waarvan de vriend op deze plek een ongeluk gehad had, waarschijnlijk was het zelfs dit ongeluk. Wat een toeval!

A2 dating

Omdat ik een hekel heb aan files, zorg ik dat ik zo veel mogelijk buiten de spits reis. Ik heb dus nooit aan „file-dating” gedaan.

Maar het is wel gebeurd dat ik op de A2 door een dame „uitgedaagd” werd: ze ging eerst langzaam voor me ging rijden zodat ik moest inhalen, maar me toen een tijd met mijn snelheid bleef volgen en mij dan inhaalde. Dit een paar keer in een rit van ongeveer drie kwartier. Zo heb je met een behoorlijke afstand en zonder internet toch een vreemd soort contact met elkaar, dat wel.

Zondagsrijders

De gevaarlijkste tijd op de A2 zijn de zondagmiddag, en dagen als tweede paasdag. Normaal gesproken gebeuren er relatief weinig vervelende dingen, maar A2-dating kan je op deze momenten beter niet uitproberen.

Doordeweeks is het zo dat dat mensen zelfs met dichte regen toch behoorlijk kort achter elkaar rijden. Maar het zijn mensen die de A2 kennen als hun broekzak omdat ze er elke dag komen.

Op zondagmiddagen gebeurt er meestal wel een ongeval. Ik denk dat het gaat om een nieuw soort „zondagsrijders”: niet de traditionele „mannen met hoed”, maar de huisvader die met jengelende koters achterin opgejaagd wordt door de aanwijzingen van moeders.

Trouwens: het klopt toch dat de A2 de Bible Belt kruist?

4 gedachtes over “Rijksweg A2

  1. 90-matrixVandaag, op zondag, waren ze bij Utrecht aan het werk aan de nieuwe A2. Hulde voor de mensen die dat doen! Maar sinds een tijd staan de matrixborden boven de weg permanent op 90. Dat is vervelend, want wanneer er echt iets gebeurt, zoals bijvoorbeeld vandaag toen men bij Amsterdam afgevallen lading van de weg aan het halen was, dan valt dat helemaal niet meer op.

  2. Wat gaat de tijd toch snel: nog maar 4 jaar geleden schreef ik dat ze op een paar plaatsen begonnen waren met de verbreding, maar intussen is de nieuwe A2 bijna overal voor de helft of meer klaar.
    Wel vraag ik me af waarom je momenteel steeds heen en weer van de ene naar de andere kant moet. Is het niet handiger om eerst de hele linker rijbaan te bouwen en dan de hele rechter rijbaan?

  3. Sinds afgelopen vrijdag is de A2 van Utrecht naar Amsterdam 5-baans. Maximumsnelheid is voorlopig 100 Km/u. Meteen de eerste dag ben ik al een paar keer heen en weer gegaan: niet in de lengte, maar in de breedte.

Vertel jouw mening

