„Nul bestaat niet”

nul bestaat nietDat is wat ik op de lagere school leerde: dat „minder dan 1” gewoon niet kon.

Maar ik was het daar niet mee eens en aan het eind van de dag nog steeds overtuigd van mijn gelijk, dus ik ging er met met de juf over spreken. Ze gaf toe dat het getal nul eigenlijk wel bestaat, maar dat wij dat nog niet mochten leren.

Proefwerken

Later heb ik me vaak geërgerd aan de vraagstelling in proefwerken: vooral bij de vakken Aardrijkskunde en Geschiedenis was die gericht op het oplepelen van een voorgeprogrammeerd stuk tekst als „antwoord” op een vraag. In plaats van op het begrijpen van de materie.

Een proefwerk test je bereidheid voorgekauwde antwoorden uit je hoofd te leren, het test niet of je de materie beheerst en kunt toepassen voor het vinden van nieuwe antwoorden.

Examentraining

Vanaf het 0-moment heb ik me bij vele lessen afgevraagd of het wel waar was, wat we moesten leren. Tot en met de cursussen die ik de afgelopen jaren als volwassene gevolgd heb: daar wordt regelmatig iets geroepen als „zoals het in het boek staat klopt het niet, maar het is wel het antwoord wat je bij het examen moet geven”. Ik ben waarschijnlijk niet de enige die dit merkt: ook de bedenker van het woord „examentraining” heeft door hoe het werkt.

Ik heb me als het ware neergelegd bij de algemeen geaccepteerde manier van testen. Ik leer de stof dus 2 keer: een keer om de antwoorden die het examen wenst te kunnen geven, en een keer om nieuwe kennis te kunnen gaan toepassen.

Het getal 0

Tegenwoordig zie je in Sesamstraat bij terugtellen wel het getal 0. Voor de huidige kleuters is dus wat vooruitgang.

Maar het getal 0 staat voor mij nog altijd een beetje in „het rijtje van Sinterklaas”: onderwerpen waarover volwassenen liegen tegen kinderen.

5 gedachtes over “„Nul bestaat niet”

  1. Uit een enquete onder de deelnemende leerlingen van de examentrainingen in Delft blijkt dat het volgen van een training help. Leerlingen haalden voor een eindexamen gemiddeld een hoger cijfer dan voor hun schoolonderzoeken. Dit in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde, zie lyceo

    • Ja, een examentraining helpt om een hoger cijfer te halen. Dat is precies wat ik het bezwaarlijke vind. Beter zou het zijn als je een hoger cijfer haalde door de stof daadwerkelijk te beheersen.
      Maar dat kan je niet zomaar snel even doen.
      Helaas test ons onderwijssysteem alleen hoe goed kinderen dingen voor korte tijd uit hun hoofd kunnen leren.

  2. Dit zijn de aantekeningen van een divergent denker. De meeste mensen denken convergent. Op de convergente vraag: “Wat hoort er bij een kopje?” (een schoteltje).kunnen divergente denkers maar moeilijk antwoorden, want ze vragen zich af wat er allemaal bij een kopje past en waarom. De leerstof op school is helemaal afgestemd op het convergente denken. Daarom hebben divergente denkers moeite met het schoolsysteem en halen vaak matige tot slechte cijfers (en een rotgevoel). Natuurlijk helpt examentraining dan. Je leert een kunstje aan m.a.w. je leert het WENSELIJKE (lees convergente) antwoord op een vraag, maar je houdt het rotgevoel.
    Jouw stukjes zijn voor mij met name zo herkenbaar en interessant, omdat jij net als ik, een divergent denker bent. Dan kom je er achter dat dingen veel leuker zijn en veel interessanter als er onverwachte kanten aan zitten.

    Zo heb ik pas onlangs ontdekt, dat het systeem rond de equinox veel ingewikkelder in elkaar zit dan ik dacht. Omdat ik nu in Zweden woon, heeft een vriend van mij een programmaatje geïnstalleerd waaop je kan zien hoe laat de zon iedere dag op- en ondergaat. Op 21 september ontdekte ik dat de dag geen 12 uur duurde, maar langer. Dat vond ik vreemd, want ik had altijd geleerd dat met een equinox overal op de wereld de dagen 12 uur duren en de nachten ook(je hebt overal precies de halve aarde tussen jou en de zon). Ik heb er een post over geschreven met de verwijzing naar een wikipedia-adres. Misschien vind je het interessant om te lezen. Ik voelde me echt een beetje voor de gek gehouden dat niemand mij dat ooit verteld had. Voor de rest: Succes, want de hele wereld is convergent. Zoals een vriendje van mijn zoon altijd zei als hij iets interessant vertelde: “Ken je nie wete”. Het is bij ons thuis een gevleugelde uitdrukking geworden als weer eens iemand bot je denkproces afkapt.
    (google maar op omgekeerde ontwikkelingsgang)

    • Zoals je ziet heb ik je reactie gevonden. Interessant om te zien dat er een woord voor dit verschil tussen mensen bestaat, ik ga er later nog meer over lezen maar vanaf morgen ga ik ook dat „ken jij nie wete” gebruiken!

      Wat betreft de equinox heb ik meteen gekeken op de „dag en nacht” kaart van bezoekers van de blog (je kunt daar komen als je in de rechter kolom op „1 online” klikt). Inderdaad, de grens tussen dag en nacht is nu bijna verticaal.

      De helft van 24 blijkt dus niet precies 12 te zijn. Ik zal nog een grappig voorbeeld noemen. Laatst beweerde iemand dat als je een stuk hout van 10 cm doormidden zaagt, je twee stukken van 5 cm overhoudt. Dat is „natuurlijk” niet zo: bij zagen gaat altijd materiaal verloren (minstens de breedte van het zaagblad), je hebt dus twee stukken van ongeveer 4,9 cm. Maar dat wilde hij niet begrijpen…

Vertel jouw mening

