t-shirt-top

Zwarte t-shirts met vlekken onder de oksels

zwarte t shirtsIneens was het gebeurd: van het ene op het andere moment hadden bijna al mijn zwarte t-shirts grote witte vlekken onder de oksels.

Hoe kon dat zo plotseling gebeuren? Ik heb natuurlijk die deodorant reclame op tv gezien, waar vrouwen hun armen een hele tijd in de lucht moeten houden om te zorgen dat er geen vlekken op hun zwarte kleding komen. Maar… dat merk deodorant gebruik ik niet. Ik gebruik al meer dan 5 jaar Deoleen en dat heeft nog nooit problemen gegeven.

Douchegel

Ik had wel een paar weken een ander merk douchegel gebruikt. Zou dat de reden zijn? Nieuwe shirts gekocht en teruggeswitcht naar de vorige douchegel en inderdaad: op de nieuwe shirts zijn geen vlekken gekomen.

Nu terug naar die oude vlekken. Want weggooien van de shirts is veel te gemakkelijk; die vlekken moeten er gewoon uit, het is een principekwestie.

Men zegt dat het niet helpt, om de shirts heel heet te wassen: daarmee worden vlekken zelfs „vastgebakken” in het kledingstuk. Vandaar dat ik enkele schoonmaak wondermiddelen heb ingezet.

Shower Power Oxy Action

Allereerst het wondermiddel voor het schoonhouden van de douche: Ajax Shower Power. In mijn douche zaten kalk en zeepresten, die al heel lang zelfs met hete soda en hard schrobben niet meer weg te krijgen waren. Maar met Shower Power gingen ze weg in een simpele veeg. Ik heb de t-shirts een half uur lang laten inweken met Ajax Shower Power en voor de zekerheid ook nog een half uur met Vanish Oxy Action.

Maar dat heeft allebei niet geholpen. Op de verpakkingen staat dat je het spul niet in je kleding moet krijgen, maar nu weet ik dat die waarschuwingen overdreven zijn, want ook na inweken in dit spul blijven de t-shirts gewoon zwart. En de vlekken blijven wit.

Het enige wat een beetje lijkt te helpen is met de hand flink ruw wassen in warm water. Het water wordt daar bruin van – maar ik denk dat dit bruin komt van de verf van de t-shirts.

Maar misschien heeft iemand betere huishoudelijke tips?

– update –

Op HuishoudPlaza.nl vond ik hetzelfde probleem met witte t-shirts.

4 gedachtes over “Zwarte t-shirts met vlekken onder de oksels

  1. Dit heeft te maken met het inverven van de stof. Mindere kwaliteit worden anders geverfd dan iets duurdere kledingsstoffen.

  2. Ik gebruik nu „Fleuril zwart en donker” dat ik bij elke wasbeurt op de vlekken smeer en elke wasbeurt worden ze een klein beetje minder zichtbaar.

    -update-
    Na een jaar wassen wordt het minder, maar het gaat niet echt weg. Ik denk dat mijn shirts eerder versleten zijn, dan dat de vlekken er echt uit zijn.

  3. Mensen, ik geef het op.
    Die vlekken zitten er nog steeds in, ondanks jaren wassen. Ik moet een pluim geven voor de kwaliteit van de T-shirts, want de vorm is nog steeds goed, ook al zijn ze meer dan 5 jaar oud en veel te hard gewassen, maar ik zal ze toch maar voor iets anders gaan gebruiken.

Vertel jouw mening

