Batterij R6 (zink-kool)

„Gewone” batterijen

Philips R6 zink-kool batterijenAls waarschijnlijk een van de laatste Nederlanders heb ik een digitale fotocamera gekocht. En omdat dat ding aan de lopende band AA-batterijen vreet (de twee batterijen die bij de camera geleverd werden, waren leeg precies toen ik klaar was met installeren) ben ik terug als koper op de batterijenmarkt.

„Duracell batterijen gaan tot 6 keer zo lang mee als gewone batterijen”. Dat was mijn hele jeugd de reclameslogan.

Maar wat zijn dan „gewone” batterijen? Dat heb ik uitgezocht:

  • Duracell batterijen zijn alkaline batterijen;
  • en de „gewone” batterijen zijn zink-kool batterijen.

Kinderspel

Zink-kool batterijen ken je misschien nog van de reclamespotjes voor kinderarbeid, waar kinderen (met het zwart van het koolstof rond hun neusjes) met een hamertje de hele dag batterijen zitten te recyclen.

Uit mijn jeugd herinner ik me de „gewone” batterijen helaas maar al te goed: als je die in je speelgoed stopte, kon je een paar minuten een motortje laten draaien – en dat was het dan: ze waren gegarandeerd niet geschikt om een andere dag nog een keer mee te spelen.

Later ontdekte je dan dat er in de supermarkt ook „alkaline” batterijen lagen, die wel wat duurder waren maar ook veel langer meegingen. Maar nog steeds teleurstellend kort en in elk geval niet 6 keer zo lang (wat de reclame beloofde). Dus vroeg je snel aan Sinterklaas een „transformator” voor je speelgoed.

De jaren daarna werden alkaline batterijen duurder en duurder – nog niet zo lang geleden kostte penlight formaat („AA”) al meer dan een euro per stuk. Ik dacht eigenlijk dat „gewone” batterijen in Nederland verboden waren, omdat je ze nergens meer kon kopen. Misschien dat ze nog speciaal voor ontwikkelingslanden geproduceerd werden, zoals ze dat bijvoorbeeld ook doen met lijm (lijm met een verslavend oplosmiddel dat in Europa verboden is wordt nog wel speciaal voor kinderen in ontwikkelingslanden geproduceerd wordt, door Europese bedrijven).

Batterij R6 (zink-kool)

Kassakoopje

Maar nu is het 2007. Een paar maanden geleden zag ik ineens dat fantastische kassakoopje bij Blokker: 4 Philips AA batterijen voor maar 1 euro. Ze vielen op door de felgroene kleur. „Philips, dan is het goed” vertelde mijn lange-termijn-geheugen me. Maar toen ik deze batterijen thuis wat beter bekeek, zag ik dat ik „zink carbon” batterijen gekocht had. Ik ging er toen op letten, en ik zag ik er ook andere winkels mee adverteren. Ik heb ze zelfs bijna even duur als alkaline batterijen in winkels zien liggen.

Milieu

Welk type batterijen is eigenlijk het beste voor het milieu?

Ik lees op defotopagina.nl dat de claim „gaat 6x langer mee” overdreven is, maar er zit wel gewoon bijna 3 keer zoveel stroom in een alkaline batterij, zelfs wanneer je ze in een klok gebruikt.

Volgens uitvoeringafvalbeheer-tools.nl kan je batterijen verdelen in batterijen die kaliumhydroxide bevatten (alkaline) en batterijen die chloride bevatten (zink-kool en zinkchloride).

In een zink-kool batterij zit (zie pagina 147) ruim 15 keer zo veel lood en ruim 30 keer zo veel cadmium als in een alkaline batterij (en maar éénderde van de energie).

Het soort batterijen herken je al aan het opschrift „alkaline” of „zink-kool”, maar je kunt het verschil ook zien aan de typeaanduiding: die van zink-kool batterijen begint met een R en die van alkalinebatterijen met LR.

Oplaadbare batterijen

De afgelopen jaren is de accu-technologie ontzettend veel verbeterd.

oplaadbare accu Duracell StayCharged10 Jaar geleden was het nog zo dat als je een apparaat had dat veel stroom gebruikte, je maar beter niet oplaadbare batterijen kon gebruiken, omdat die maar 1,2 Volt spanning afgeven (een batterij geeft 1,5 Volt).

De huidige digitale camera’s gebruiken zoveel stroom, dat een alkalinebatterij dit maar kort kan volhouden. Tegenwoordig kan je juist beter wèl oplaadbare batterijen gebruiken. De spanning is lager, dat is zo gebleven, maar een moderne accu gaat in een fototoestel met 1 lading vele malen langer mee dan een alkaline batterij. En je kunt ze nog opladen ook.

Conclusie

Nu gebruik ik dus een setje oplaadbare Duracell batterijen (2650 mAh) en een Gamma oplader voor mijn digitale camera, en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. -update- Omdat ik maar weinig foto’s maak, ben ik intussen overgestapt op de „StayCharged” versie.

4 gedachtes over “„Gewone” batterijen

  1. Ik kocht inderdaad ook deze redelijk goedkope Philips batterijen 2 weken gelden bij de Bas van der Heijden.

    Batterijen zijn batterijen , dacht ik namelijk.
    Mijn digitale Olympus camera kon er welgeteld 5 foto’s mee maken.
    Daarna was de ‘prik’ op en de camera kon niet meer inzoomen, flitsen, scherpstellen etc. 4 batterijen gewoon op na 5 foto’s.

    Straks eens even een klacht naar Bas van der Heijden, en daarna naar Philips. Dit soort rotzooi moet je gewoon niet verkopen.

  2. Vandaag 1 juli 2009: 15 batterijen Zink Chloride (merk Kodak) bij blokker gekocht voor 1,99 euro. Erg goedkoop natuurlijk en waarschijnlijk ook geen lang leven maar voor goedkoop kinderspeelgoed welke weinig stroom verbruikt zijn ze denk ik prima. Voor de stroom vretende speelgoed artikelen gebruik ik al een tijdje NiMh accu’s en dat werkt natuurlijk ook erg goed.

Vertel jouw mening

