Verschillende soorten „op=op”

shoppingHet klinkt als een open deur, maar niets is minder waar: niet elke „op” is hetzelfde als elke andere „op”.

Als een product niet leverbaar is dan noemen we dat „op”. Normaal gesproken zou je denken dat de winkelier gewoon vergeten is om op tijd bij te bestellen.

Maar er zijn nog veel meer redenen waarom een product uitverkocht kan zijn, precies op het moment dat jij het wilt kopen.

Lokkertjes

Sommige aanbiedingen waarvoor geadverteerd wordt zijn „lokkertjes” (Engels: Loss leader): door met een lage prijs te adverteren hoopt de winkelketen dat je naar de winkel rent en dat je daar producten koopt die niet in de aanbieding zijn. En om het niet helemaal op oplichting te laten lijken, zorgen ze dat elk filiaal één of enkele exemplaren van het artikel gehad heeft.

Er is een bedrijf dat in Nederland per postorder met veel te aantrekkelijke aanbiedingen mobiele telefoons verkoopt. Maar wanneer het op leveren aankomt, was keer op keer de belangstelling voor de actie zo groot (wat onverwacht!), dat de telefoons toevallig net „op” zijn. Het bijbestellen duurt zo lang, dat de de telefoon uit de aanbieding intussen veel minder waard geworden is en de aanbieding (voor wie de prijzen van telefoons blijft volgen) intussen eigenlijk helemaal niet meer aantrekkelijk is.

Ik heb wel eens gezien dat een winkel met een bord op het trottoir met bekende kledingmerken mensen binnen lokte. Maar binnen bleek dat er maar 1 artikel van dat merk in de graaibak lag: met een enorme scheur erin. Dus dat zou ook nog wel een hele tijd in die bak blijven liggen – en dus blijft het reclamebord gewoon „geldig”.

« Hier stond de sketch „Kussen” van „Droog Brood” »
« uit de voorstelling „Scènes voor de Mensen” uit 2003 »
« Gelukkig hebben we de recentie in de krant nog »

Voorraadmanagement

Er kunnen diverse redenen zijn binnen voorraadmanagement waardoor een product op kan zijn, bijvoorbeeld als het de bedoeling is om een ander product te verkopen, als meerdere winkels dezelfde leverancier van een product hebben, als producten via „levering op afroep” verkocht zijn, of bij onverwachte piekverkoop.

Soms heeft een handelaar een product X en een product Y, die gelijkwaardig zijn, maar om de een of andere reden had product Y bijvoorbeeld een dubbel zo hoge inkoopprijs. Als hij deze twee producten niet voor dezelfde prijs wil verkopen, dan loopt product X als een trein en blijft product Y in de schappen liggen. Zo’n handelaar zou kunnen besluiten om te wachten met bijbestellen van product X tot product Y uitverkocht is.

Het kan gebeuren dat een product bij alle winkels in Nederland is uitverkocht. Het zou dan best zo kunnen zijn dat alle winkeliers bij dezelfde leverancier bestellen (direct of indirect), en dat deze toevallig geen voorraad heeft. De nieuwe voorraad voor alle winkels is dan waarschijnlijk met dezelfde boot op weg naar Nederland.

Soms vertelt een handelaar je dat een product uitverkocht is, terwijl je ziet dat er nog een grote stapel van in zijn magazijn staat. Dan zou het kunnen gaan om „verkoop op afroep”: de artikelen zijn op papier verkocht, maar ze blijven in het magazijn van de leverancier (of fabriek) tot de afnemer vraagt ze te leveren.

Soms heeft bijvoorbeeld een of ander marketingbedrijf grote hoeveelheden van een bepaald product nodig, en gaat daar dan een grote berg van halen bij Ikea of bij Makro. Die winkels hadden zo’n piekverkoop niet kunnen voorzien, dus het is mogelijk dat die dan een paar weken zonder dat artikel zitten.

Nieuwe versie

Soms is bij handelaren (maar niet bij alle consumenten) bekend dat er binnenkort een nieuwe versie van een bepaald artikel zal komen. Of er komt een nieuw operating system op de markt, waarvoor dit product geen drivers heeft en ook niet meer gemaakt zullen worden. Of langzaam maar zeker schakelt iedereen over van coax op UTP, van draadgebonden op draadloos, noem maar op.

Handelaren die in zo’n situatie een verouderd artikel nog op voorraad hebben, zullen proberen het snel te verkopen (dus hoe groter hun voorraad, hoe lager de prijs), en handelaren bij wie de voorraad al laag is zullen weken van tevoren al niet meer bijbestellen. Dat doen ze zeker als de versie die nog op voorraad ligt nog de „1.0-versie” is. Bij computerhardware, eigenlijk bij elektronica in het algemeen, gebeuren grote wijzigingen in het assortiment van fabrikanten gewoonlijk de laatste maand van het kwartaal.

Prijskartel

Een winkelier die producten goedkoper dan de vastgestelde adviesverkoopprijs verkoopt, krijgt van zijn leverancier soms te horen dat het product „op” is en dat hij niet kan bijbestellen. Op deze manier probeert de leverancier de prijs in de Nederlandse winkels hoog te houden, zonder dat winkeliers formeel moeten meewerken aan een (illegaal) prijskartel. Een kartelprijs opleggen mag niet, maar het artikel niet meer aan de winkelier leveren omdat het zogenaamd „op” is mag natuurlijk wel omdat dit niet te controleren is. update: in de uitzending van Kassa van 19 januari 2008 kwam aan de orde dat dit in Nederland ook in de witgoedhandel een veel gebruikt machtsmiddel is. In deze uitzending werd ook bekend gemaakt dat internetwinkels, in elk geval voor witgoed, een enkele procenten hogere prijs moeten betalen voor hun inkoop, dan gewone winkels.

Restpartijen met schade

Soms ligt een product in een winkel maar krijgt de winkelier daarover veel klachten van klanten. Bijvoorbeeld omdat de container waarin de apparaten ingevoerd werden op de kade gevallen is en daardoor de helft van de inhoud beschadigd is.

Als „klagende klanten” niet passen bij zijn winkelformule, dan stuurt de winkelier zijn voorraad terug naar de groothandel. Het kan zijn dat die groothandelaar geen zin heeft om alle doosjes open te maken om te kijken welke helft er wel en welke helft er niet goed is. Dan verkoopt hij het bijvoorbeeld wat goedkoper door aan een afnemer van dit soort restpartijen, bij voorkeur in het buitenland.

Apparatuur en voedsel dat aan een Duitser niet te verkopen is, kan bijvoorbeeld vaak nog wel heel goed aan Nederlanders gesleten worden.

Die afnemer zorgt er dan voor dat de „controle” door zijn klanten uitgevoerd wordt: thuis mogen zij controleren of het apparaat al dan niet goed werkt, en de helft van de klanten die een kapot apparaat meegekregen heeft mag dit terug komen brengen. Eufemistisch wordt dit „omruilgarantie” genoemd en vreemd genoeg accepteren ook Nederlanders dit niet alleen, ze bestempelen het juist als een „goede” service van een winkel! En nog goedkoop ook!

Refurbished en andere retouren

Soms betreft het bij een op=op aanbieding een „refurbished” partij. Dat is niets anders dan apparaten die gerepareerd moesten worden nadat ze door een andere consument gebruikt werden. Op Amerikaanse websites wordt dit vaak bij de producten aangegeven, in Nederlandse winkels zie je het maar zelden.

Als winkels een vrij retourbeleid hebben, zoals de klassieke postorderbedrijven dat hebben, dan zullen er veel spullen teruggenomen worden van klanten die niet meer door het bedrijf zelf als nieuw te verkopen zijn. Die worden dan verkocht aan bijvoorbeeld markthandelaren, het liefst in een ander land om te voorkomen dat consumenten artikelen bestellen met de bedoeling om ze terug te sturen en het even later op de markt zelf voor een veel lagere prijs te kunnen kopen.

Wist je trouwens dat folderaanbiedingen van grote winkelketens (Gamma, Praxis) vaak al maanden van tevoren bekend zijn?

3 gedachtes over “Verschillende soorten „op=op”

  1. Ik ben eens op een zaterdagochtend vroeg naar Aldi gegaan, om de mobiele telefoon uit de aanbieding te kopen. De prijs vond ik niet echt laag, want ik had hem op internet tegen een lagere prijs gezien. Maar toen ik in de winkel kwam was die uitgestorven: alle klanten waren al weg, de telefoons waren uitverkocht.

    Later hoorde ik dat elk Aldi filiaal maar 4 telefoons ontvangen had.

    Deze telefoons werden dus niet verkocht om er geld aan te verdienen. Waarom dan wel?

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s