Mobiel abonnement opzeggen

opzegbriefgeneratorEigenlijk zou je er al stil bij moeten staan op het moment dat je het abonnement afsluit. Maar dat mooie nieuwe mobieltje dat je zult krijgen maakt je blind voor de voorwaarden. Daardoor wordt dit het laatste waar je aan denkt: ik heb het over wat het kost om over een paar jaar weer van je verse mobiele provider af te komen.

Ik heb persoonlijk ervaring met 3 providers; bij alle providers die nu nog bestaan heb ik een abonnement gehad dat ik een paar jaar later weer opgezegd heb.

Dat zijn:

  • ptt Telecom (huidige naam: kpn, bevat ook Telfort);
  • Libertel (huidige naam: Vodafone);
  • Ben (huidige naam: T-Mobile, bevat ook Orange).

Hieronder lees me mijn ervaring en tot slot vind je een opzegbrief­generator en een paar handige tips.

kpn

telefoon abonnement opzeggenHet eerste abonnement wat ik opgezegd heb was bij ptt. Dit abonnement had ik genomen in de tijd dat er nog maar 1 aanbieder was van mobiele telefonie in Nederland.

Op een gegeven moment verscheen Libertel als concurrent op de markt en ze boden een aantrekkelijk bedrag als ik zou overstappen. Omdat ik toen nog zo naïef was te geloven in het bestaan een „vrije markt” en „concurrentie” heb ik dat gedaan.

Voor het opzeggen van ptt ben ik een paar dagen voor het eind van de maand naar een ptt Businesscenter gegaan. Beter een maand te vroeg, dan een dag te laat, dacht ik bij mezelf. Daar hebben ze het formulier voor me ingevuld en is alles verder geregeld. Ik hoefde meteen per nieuwe maand al niet meer te betalen. Zelfs het abonnement dat ik nog betaald had voor de laatste dagen van de lopende maand kreeg ik, zonder dat ik daar om gevraagd had, door ptt teruggestort.

Vodafone

Dus daarna belde ik via Libertel. ING/Postbank was een grote investeerder in dat bedrijf, dus dan zit het wel goed, dacht ik.

De technische kwaliteit van het netwerk van Libertel was niet echt veel slechter dan die van ptt, maar hun administratieve afhandeling was dat duidelijk wel, zo moest ik helaas ontdekken. Elke 2 of 3 maanden moest ik reclameren bij de klantenservice, omdat ze ongeveer een tientje meer van mijn rekening hadden afgeschreven dan wat ik werkelijk gebeld had. Dat bedrag werd elke keer wel weer netjes gecrediteerd, maar die „moet je ons nou voor dat ene tientje lastigvallen” ondertoon die de Limburgse telefonistes elke keer hadden, begon me op een gegeven moment toch te irriteren. (Ik las trouwens dat het huidige Vodafone deze problemen waarschijnlijk nog steeds niet helemaal heeft opgelost.)

Op het moment dat ik op de voorgeschreven manier mijn abonnement opgezegd had, werd ik behalve met de nodige maanden opzegtijd, ook nog eens geconfronteerd met het typische Libertel-fenomeen „opzegkosten”: een rekening van bijna 67 euro (125 gulden plus 17½% BTW) die je krijgt op het moment dat je opzegt. Ik wist dat Libertel in de eerste versies van hun voorwaarden had staan dat je opzegkosten moest betalen, daarom had ik er destijds ook zo goed op gelet dat ze niet stonden in het contract dat ik ondertekend had.

Dus ook dit bedrag moest ik reclameren en omdat mijn abonnement gestopt was ontving ik hiervoor een credit-nota. Het heeft daarna een paar keer bellen gekost en vele maanden wachten geduurd tot Libertel dit bedrag eindelijk op mijn rekening terugstortte.

T-Mobile

In de tijd die ik via Libertel belde waren er nog 3 nieuwe aanbieders bijgekomen: Telfort, Dutchtone en Ben. Ik besloot om privé een abonnement bij Ben te nemen.

Na een aantal jaar probleemloos met Ben gebeld te hebben waren de prijzen van prepaid bellen intussen zo gezakt, dat met mijn gebruik prepaid goedkoper zou zijn dan het abonnement dat ik had.

Ben was intussen T-Mobile gaan heten. Ik wilde mijn voormalige Ben, nu dus T-Mobile abonnement opzeggen, daarom belde ik met de helpdesk om te vragen wat de opzegtermijn precies was. Op dat moment deed de man aan de lijn me ongevraagd het aanbod om de abonnementskosten van mijn bestaande abonnement in de toekomst te halveren.

Met andere woorden: ik had waarschijnlijk al jaren veel te veel betaald aan T-Mobile, zonder dat ik het wist. Die wetenschap motiveerde me niet echt om klant bij T-Mobile te blijven. En bovendien was prepaid nog steeds goedkoper dan „halve prijs”, dus het opzeggen ging wat mij betreft gewoon door.

Ik had al eerder een abonnement opgezegd, in de tijd dat Ben nog Ben heette en dat verliep soepel. Dus deze keer zou dat ook wel zo soepel gaan, dacht ik. Maar op een gegeven moment is T-Mobile een ingewikkeld systeem van vooruitbetalen van abonnementskosten gaan hanteren en daardoor was het nu iets ingewikkelder.

Ik kreeg keurig van T-Mobile een credit-nota met het bedrag dat ik van ze terug zou moeten krijgen. Maar op de credit-nota stond dat het bedrag „verrekend” zou worden met de volgende factuur. Ze wisten toch dat het hier ging om het opzeggen van een abonnement en dat verrekenen dus onmogelijk zou zijn? Pas na heel veel telefoontjes met de klantenservice, van kastje naar de muur gestuurd worden, na diverse beloften dat het geld echt binnenkort overgemaakt zal worden, werd het bedrag pas na ruim een jaar op mijn rekening teruggestort.

Opzegbriefgenerator

Als je een mobiel abonnement wilt opzeggen, is de gemakkelijkste manier om even te bellen met de klantenservice. Een andere gemakkelijke manier is om de opzegbriefgenerator te gebruiken van Telecomvergelijker:

Voorbeeldbrief opzegbriefgenerator
Opzegbriefgenerator van Telecomvergelijker

Nummerbehoud

Als je van plan bent om over te stappen op een andere provider met nummerbehoud, zeg dan in geen geval zelf je abonnement op. Want als je je abonnement opzegt, kan je oude nummer vervallen.

In plaats daarvan laat je door je nieuwe provider doorgeven dat het nummer overgezet moet worden. De rest wordt dan automatisch geregeld dus het is veiliger en scheelt je nog de helft van het werk ook.

Debitel

De provider Debitel staat algemeen bekend om ten eerste de hoge tarieven in het buitenland (is namelijk gewoon het tarief van het netwerk waar je op belt met daarbij opgeteld een extra winstmarge voor Debitel), maar ook om de grootste moeite die het kost om de abonnementen weer op te zeggen. Gelukkig heb ik daar zelf geen ervaring mee.

– update – intussen is Debitel overgenomen/ontmanteld door kpn.

2 gedachtes over “Mobiel abonnement opzeggen

  1. Tijd geleden dat ik bij je ben geweest, maar ik zag je reactie bij Madelief. Ik heb een heel gevecht met t-mobile aan de hand. Ze zijn een betaling van mij kwijtgeraakt en hebben een incassobureau ingeschakeld en me bij het BKR aangemeld als wanbetaler. Ik heb er vorige week (20 en 21 april) een paar logjes aan gewijd. Wat een lijers zijn het zeg! Als ik dit bij jou nu weer lees…. Het is gewoon policy om iedereen zo veel mogelijk en zo lang mogelijk te belazeren. Inmiddels hebben ze de betaling gevonden en dat toegegeven, maar ze weigeren hun handelwijze ongedaan te maken, want het is nu al uit handen gegeven. Ik word er zoooo boos van!!

Vertel jouw mening

