Brabants verschil: verkeer en ruimte

van Brabant naar AmsterdamWaar ik aan moest wennen, is dat het verkeer in Amsterdam vaak krap is, in vergelijking met Brabant.

Trams rijden vaak maar een centimeter of 30 langs wegafzettingen en langs elkaar. Op zich kan dat natuurlijk prima, maar in Brabant zouden ze toch links en rechts een metertje extra speelruimte ingebouwd hebben.

Net zo is het met parkeerruimte: wat in Amsterdam een normale parkeerplek is, zou je in Brabant snel voorbijrijden omdat hij „te moeilijk” is. Een parkeerplek is bijvoorbeeld te moeilijk als de 4 deuren niet helemaal open kunnen, of als je zou moeten fileparkeren.

Stel je voor dat een parkeerplaats of parkeergarage in Brabant wordt ontworpen was door iemand die nooit buiten Amsterdam komt. Je hebt dan een grote kans dat die na een paar maanden opnieuw belijnd is, met grotere parkeerplekken.

Verkeer

Een ander verschil is het verkeer zijn de sluipwegen. In Amsterdam gebruik je vaak een snelweg om van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen. Als het verkeer op de snelweg vaststaat zijn er heel veel binnendoorweggetjes die je ook gewoon zou kunnen gebruiken. Elk deel van de stad is op veel manieren verbonden met de rest van de stad; wanneer ergens een weg geblokkeerd is zijn er nog genoeg alternatieven. Maar veel mensen blijven gewoon in de file staan.

In Brabant zijn wegen tussen de dorpen rond spitsuren verstopt en iedereen zoekt naar andere wegen om sneller op de plaats van bestemming te komen. Er zijn maar een paar geschikte wegen en misschien moet je zelfs met je auto door de akkers ploegen, voor een route waar geen file staat.

Toch is het in Amsterdam en in Brabant allebei wel relaxed autorijden. In andere delen van het land rijden mensen veel asocialer: denken dat ze voorrang moeten krijgen omdat ze in een grotere auto rijden, slordig parkeren omdat ze nu zelf toch al een plekje gevonden hebben, of bijvoorbeeld met groot licht knipperend inhalen in de file — zodat ze het komende half uur vóór je in die file staan, in plaats van achter je. Meer daarover in mijn blog over verkeershufters.

Ruimte

Belangrijk verschil tussen Amsterdam en Brabant is de beschikbare ruimte.

In Brabant is het raar als een deur of raam niet helemaal open kan, omdat er meubels in de weg staan. In Amsterdam is dat normaal.

Ruimte om bijvoorbeeld een zaak te kunnen beginnen, een gewone woning is daarvoor al gauw te klein. Amsterdamse bouwvakkers moeten materiaal zoals steigers altijd ergens huren, omdat ze zelf geen opslagruimte hebben daarvoor. De prijs van de huur van de steiger vind je apart op de offerte en die huur loopt natuurlijk gewoon door als de bouwvakkers door het slechte weer niet kunnen werken — in Brabant ondenkbaar.

Maar ook ruimte voor ontspanning (sommige mensen hebben een kleine tuin, de meeste mensen hebben helemaal geen tuin), of ruimte om oude troep te bewaren (dat kan hier alleen als je kunstenaar bent en in een kunstenaarsgebied woont).

Wat ik het meeste mis van allemaal, is dat je geen ruimte hebt om samen iets nieuws te bouwen: daarvoor moet je altijd naar een openbare ruimte. Het feit dat je zo op elkaar gepropt zit stimuleert eerder om te gaan consumeren, dan om zelf iets nieuws te ontwikkelen.

Een gedachte over “Brabants verschil: verkeer en ruimte

  1. Bij terrasjes is het verschil nog groter. Een kruispunt waar de stoepen breed genoeg zijn voor een tafeltje met stoelen, heet in Amsterdam al gauw een „plein”, terwijl in Brabant een plein eigenlijk pas een plein heet als je er regelmatig een kermis of een weekmarkt gehouden wordt.

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s