Snorders in de Bijlmer

van Brabant naar AmsterdamEen taxi is een taxi, overal in Nederland?

Amsterdam

In Amsterdam woon ik binnen de ring A10 en een taxiritje kost me dus nooit erg veel. Als ik zin heb om in het holst van de nacht een half uur naar huis te lopen, dan loop ik. Heb ik zin om een half uur op de nachtbus te wachten, dan wacht ik. En regent het of wil ik gewoon ZSM naar huis, dan neem ik de eerste de beste taxi.

Toen ik nog in Brabant woonde, had ik nog nooit gehoord van een speciale variant van taxi: de „snorder”. Een snorder kan je omschrijven als een „illegale taxi”.

Brabant

Uit Brabant ken ik de taxi als een „duur” vervoermiddel. Een paar dorpen verderop gaan per taxi kost behoorlijk wat geld. Dus je ging alleen per taxi als de kosten door de verzekering betaald werden, of als je écht geen andere keuze had. Je móest gewoon tot na je 80e een auto in de garage hebben staan, want een taxi nemen is te duur.

Van een taxichauffeur heb ik gehoord dat sommige klanten ’s avonds vragen om een keer te toeteren, als ze thuisbezorgd worden per taxi. Voor de buurt.

Wat is een snorder

In Amsterdam heb je snorders. Dat zijn gewone mensen, in gewone auto’s. Vooral in Zuidoost zie je ze rijden. Loop je overdag of ‘s nachts door de regen, ergens langs een van de dreven in de Bijlmer, en komt er een auto vrolijk toeterend langs je gereden: grote kans dat deze man je met zijn auto naar de plaats van bestemming wil brengen.

Voor een paar euro schadevergoeding reis je comfortabeler dan met de bus, en goedkoper dan met de taxi. Het schijnt dat je je ’s nachts voor tussen de 10 en 20 euro vanuit Amsterdam centrum naar bijvoorbeeld Kraaiennest of Ganzenhoef in de Bijlmermeer kunt laten brengen.

En ook als het niet regent gaan veel mensen mee met een snorder. Dit alles valt niet op als je maar zelden in de Bijlmer bent. Hier geldt die bekende uitspraak uit de voetbalwereld: „Je ziet het pas als je het weet”.

Zonder taxivergunning of -verzekering, dat dan weer niet.

Een gedachte over “Snorders in de Bijlmer

Vertel jouw mening

