По-русски

Artikelen RussischVoor de mensen die mijn blog een beetje gelezen hebben, is het geen geheim meer: ik leer Russisch.

Ik heb me bewapend met het Pegasus tweetalig woordenboek (Scheltema), een „Wat en Hoe” (Bijenkorf), een Cyrillisch toetsenbord (eBay) en een flinke portie vastberadenheid (eigendom van het model).

Windows ondersteunt normaal gesproken standaard al het gebruik van verschillende toetsenbordindelingen, maar ondersteuning voor het Cyrillische toetsenbord moet je apart installeren. Bij Windows 2000 heb je daarvoor de installatie CD nodig, Windows XP en Windows Vista hoeft je het alleen aan te zetten.

Intussen heb ik ontdekt dat NTI en LOI on-line talencursussen hebben. Maar toen ik begon zocht ik bij Hema en zij hadden hem toen nog niet, dus ben ik verder gaan zoeken.

Huliganov

Ik kwam toen terecht bij YouTube, en vond daar de cursussen van ene „Viktor D. Huliganov” (Brits). Cursus RL101 waarin het Cyrillische schrift uitgelegd wordt en waarin je kennis maakt met enkele woorden. Cursus RL102 waarin hij verder ingaat op de grammatica – deze cursus is nog niet compleet.

Pimsleur

Verder zijn de talencursussen van Paul Pimsleur (Amerikaan) op internet reuze bekend. Ze bestaan uit 3 sets van elk 15 CD’s, met daarop 30 lessen van een half uur. Met deze cursus leer je de taal spreken en verstaan. Sommige van deze dialogen zullen je verrassend bekend voorkomen, als jij al kent Russische vrouw.

Russisch Bitte

Sinds kort staat op YouTube ook de begin jaren ’90 op TV uitgezonden cursus „Russisch Bitte” (Duits, vertaald uit het Fins). Deze ziet er interessant uit en ik wil hem binnenkort gaan volgen. De twee bijbehorende cursusboeken zijn vast nog wel ergens op te vragen.

€€€PЯussian as Russians speak it

Verder op YouTube: „Russian as Russians speak it”: dialogen om mee te oefenen als je een of meer van bovenstaande cursussen achter de rug hebt.

Shoutcast Radio

En last but not least: met Shoutcast Radio kan je via internet tientallen Russische radiozenders ontvangen, met populaire muziek en conversatie op Edwin Evers-niveau daar tussendoor.

Er is een blog met een uitgebreide lijst van mogelijkheden om Russisch te leren via internet.

4 gedachtes over “По-русски

  1. Volgens mij mis je teveel als je Pimsleur gebruikt zonder steeds de schrijfwijze van de woorden op te zoeken, bijvoorbeeld voor de woorden доста́точно (genoeg) of van мы живём (wij wonen).
    Verder is het ook erg handig om ook de getallen tot 100 vooraf geleerd te hebben (die net zo gemakkelijk van papier te leren zijn).

  2. Als er zoiets bestaat als een “Algemeen Beschaafd Allochtoons”, een versie van het Nederlands die je spreekt met mensen die nog niet zo goed Nederlands spreken, dan is dat ook hoe de zinnen in Pimsleur 1 opgebouwd zijn.

Vertel jouw mening

