Третий maand

Artikelen RussischDit was al weer de derde maand dat ik Russisch leer.

De afgelopen maand heb ik het wat rustiger aan gedaan: gemiddeld heb ik er maar ongeveer 1 uur per dag besteed – zodat ik ook weer wat tijd had voor andere hobby’s. Volgens Huliganov kost het leren van een taal ongeveer 400 uur dus in dit tempo heb ik nog wel een jaar te gaan.

Intussen heb ik „Russisch Bitte” 1-15 doorgewerkt, en het is mijn bedoeling om voordat het jaar om is met Pimsleur 2 klaar te zijn.

In de „Russisch Bitte” dialogen gebruiken ze de verleden tijd bijvoorbeeld lang voordat dit uitgelegd wordt, dus volgens mij is het beter om eerst Pimsleur 2 te doen, om daarna de eerste helft van „Russisch Bitte” af te maken.

DVD

Wat zijn DVD’s toch een fantastische uitvinding: je kunt een Amerikaanse film bekijken, die nagesynchroniseerd is in het Russisch en tegelijk ondertiteld in het Nederlands. Ik verbaasde me dat ik nu al zoveel kan volgen van de film die ik zo bekeken heb. En intussen begin ik ook bij liedjes delen van zinnen te herkennen en bij handschrift lukt het me nu ook om de letters aan elkaar vast te schrijven. En toen iemand laatst in een winkel tegen me zei „van u 5 euro”, dacht ik: aha, dat komt dus van „s vas”.

Ik denk dat ik nu ook een beetje begin te begrijpen hoe iemand met dyslexie zich voelt. Want als ik een scherm vol Russische tekst zie, moet ik me over het gevoel heenzetten dat het lezen veel moeite zal gaan kosten.

Wat en Hoe

Het „Wat en Hoe” boekje had ik aan de kant gelegd na het leren van het alfabet en de getallen: er gewoon geen logica te zitten in de voorbeeldzinnetjes. Nu ik het boekje na 3 maanden opnieuw opensla, zie ik dat ik er in de toekomst wel wat aan ga hebben. Ik weet nu in elk geval zeker dat iemand die nog niets van de uitspraak weet, zich daar helemaal niet aan moet wagen, ook niet met dit boekje in de hand.

In de titel van dit artikel gebruik ik trouwens het woord „maand” omdat ik daar het Russische woord nog niet voor tegengekomen ben (maar de rangtelwoorden wel).

– update –

Ik heb Pimsleur 2 op tijd afgemaakt en een nieuwe blog gemaakt speciaal voor het leren van Russisch.

Vertel jouw mening

