Четвертый maand

Artikelen RussischZo snel gaat de tijd. Het leren ging de 4e maand jammer genoeg niet zo snel als ik zou willen: ik kon er maar vaak maar een half tot een heel uur per dag aan besteden. Het is wel mijn bedoeling om er vanaf deze week weer minstens een uur per dag aan te besteden.

Een maand geleden bestond het Russisch dat ik kende nog uit combinaties van maar 2 woorden, maar nu ben ik er trots op dat ik al echte zinnetjes kan maken, al gaat dat nog wel heel erg langzaam.

Je kon horen dat je tussen Pimsleur 1 en 2 prima een studiepauze kon nemen. Maar Pimsleur 2 loopt naadloos over in Pimsleur 3. Voor mijn gevoel ging al ergens rond les 25 van Pimsleur 2 het niveau ineens flink omhoog. Wat jammer is, is dat achteraf blijkt dat ze pas in Pimsleur 3 de juiste vorm van de 4e naamval introduceren. Met andere woorden: de zinnetjes uit de eerdere lessen met een lijdend voorwerp kan je beter niet gebruiken, als je Russische mensen trots je kennis van hun taal wilt laten horen.

Mijn plannen voor „daarna” (volgens planning over ongeveer 3 weken):

Papier

Ik heb prints gemaakt van de woordenschat uit het Princeton lesmateriaal, met de bedoeling om deze te gaan leren geïnspireerd door de „gold list” methode. Dat betekent: niet in je hoofd stampen maar er in een prettige omgeving gewoon lekker mee bezig zijn zodat het „als vanzelf” in je lange-termijngeheugen blijft hangen. Mijn favoriete manier van leren!

Uiteindelijk zal ik ook de theorie van Princeton gaan leren, maar daar wil ik pas mee beginnen als ik de in deze lessen gebruikte woordenschat onder de knie heb.

Beeld

De tv-uitzendingen van de tweede helft van „Russisch Bitte” (afleveringen 16-30) heb ik intussen verzameld. Jammer dat de meeste nog steeds niet op YouTube staan. Ik heb even snel door een paar afleveringen gezapt, en ik kreeg de indruk dat het niveau van deze cursus behoorlijk hoog is. Waarschijnlijk is het nodig om de theorie van elke les vooraf te bestuderen, om alles goed te kunnen volgen.

Geluid

Er zijn nog een paar andere spraak-cd’s die ik wil beluisteren, al was het maar om het niveau daarvan te kunnen vergelijken met Pimsleur. En het is natuurlijk gewoon nodig om de uitspraak te verbeteren.

Daarna

Als ik dit alles gedaan heb, vind ik hopelijk meer aansluiting bij de lessen van Huliganov. Hij heeft trouwens intussen een paar lessen gemaakt die voor beginners weer beter te volgen zijn. Verder ben ik van plan om de theorie van Princeton te gaan volgen.

Vertel jouw mening

