MOD muziek / Amiga soundtracker

muziek cdRuim 20 jaar geleden haalden we het onderste uit de kan van 8-bit processoren. Nu is je PC zoveel sneller dan toen, dat alles wat je toen deed nu ergens in een windowtje op de achtergrond kan draaien – als je nog zou willen. Ook de muziek van toen.

Heel veel dingen van „toen” wil je nu niet meer. Maar wat me wel altijd bijgebleven is zijn .mod bestanden, met Amiga muziek. In die tijd had je nog geen .mp3 maar wel .mod en dat deed in mijn herinnering helemaal niet zoveel onder voor het huidige .mp3 (zeker niet in creativiteit) – maar dan tegen een fractie van de bestandsgrootte.

Is dat alleen in mijn herinnering, of is dat ook echt zo? Dat kan je tegenwoordig gemakkelijk zelf controleren: .mod bestanden zijn nog wel op internet te vinden en spelers voor de PC kan je gewoon downloaden.

Hier twee voorbeelden:

Ik heb de versie in Java gebruikt om mijn herinneringen te testen. Mijn meest favoriete .mod aller tijden is trouwens „Trash Collector” van Tor Bernhard Gausen aka Walkman.

Een gedachte over “MOD muziek / Amiga soundtracker

Vertel jouw mening

