Altijd bereikbaar dankzij de Fritz!Box

SIPIk gebruik de Fritz!Box om optimaal bereikbaar te zijn, onder mijn vaste nummer en onder mijn mobiele nummer. Bovendien worden telefonische verkopers automatisch verwijderd.

Daarvoor gebruik ik op 5 verschillende plaatsen speciale instellingen:

  1. Op mijn mobiele telefoon
  2. Op de Fritz!Box in het menu „telefoniegeräte”
  3. In de Siemens Gigaset
  4. Op de Fritz!Box in het menu „rufumleitung”
  5. Op de Fritz!Box in het menu „rufsperre”

Dit zijn die instellingen:

1. Op mijn mobiele telefoon

De meeste mobiele telefoons staan zo ingesteld dat als je niet opneemt of een gesprek wegdrukt het naar voicemail gaat. Die van mij ook.

Ik heb een extra instelling voor doorschakelen „buiten bereik” of bij uitgeschakeld toestel naar het nummer dat ik verderop in deze tekst 2…..3 noem; dit is een VoIP nummer op mijn Fritz!Box.

Verder heb ik mijn telefoon zo ingesteld dat hij ‘s avonds op een bepaalde tijd vanzelf uitschakelt.

Oude SIM kaartjes, die ik niet meer of maar zelden gebruik, staan ook op deze manier doorgeschakeld.

2. Op de Fritz!Box in het menu „telefoniegeräte”

Telefoniegeräte

Hier heb ik meer telefoontoestellen ingevoerd dan ik daadwerkelijk gebruik. De regel „dect” zorgt er al voor dat ik alle isdn en VoIP telefoonnummers kan beantwoorden op de Gigaset. Voor een eenvoudige installatie zou dit voldoende zijn geweest.

Maar daarnaast heb ik op de interne S0-bus telefoonnummers aangemaakt voor de antwoordapparaten (in de Gigaset hadden ze al nummers Int91-Int93, via de Fritz!Box zijn ze nu ook te bellen met **51-**53). Daardoor kan niet alleen op de Gigaset zelf, maar ook met instellingen in de Fritz!Box besluiten dat een gesprek naar een antwoordapparaat moet (en welk).

Verder heb ik FON 1 t/m FON 3 ingesteld. Aan deze aansluitingen op de Fritz!Box is geen toestel aangesloten, ik maak deze instellingen puur om straks complexere doorschakelingen te kunnen instellen. Het nummer 6…..7 is het nummer dat in het telefoonboek staat. Dit is het nummer dat ik wil beveiligen tegen telefonische verkopers. Het nummer 6…..2 doet bijna hetzelfde, maar zonder antwoordapparaat.

3. In de Siemens Gigaset

In de Gigaset stel je als eerste alle msn’s in die hij kan verwachten: dat zijn je isdn nummers, je VoIP nummers en de toestelnummers 51, 52 en 53. De Gigaset noemt je nummers MSN0 t/m MSN9.

Voor elk dect toestel kan je aangeven op welke msn nummers het kan reageren. Datzelfde geldt voor de antwoordapparaten. Misschien wist je dit al, maar als je in de Gigaset een antwoordapparaat wilt koppelen aan een msn, dan moet je eerst die msn weghalen bij de andere antwoordapparaten.

Van de telefoonnummers wordt alleen het mobiel-buiten-bereik nummer 2…..3 gekoppeld aan een antwoordapparaat (en nummers die in deze beschrijving verder niet voorkomen). Dus mijn telefoonboeknummer 6…..7 is in de Gigaset niet gekoppeld aan een antwoordapparaat. De drie antwoordapparaten van de Gigaset zijn bovendien gekoppeld aan de nummers 51 t/m 53.

4. Op de Fritz!Box in het menu „rufumleitung”

Rufumleitung

Hier zie je wat de reden was dat ik FON1 t/m FON3 ingesteld heb. FON1 en FON2 gaan met een „parallelruf” naar nummer 706. Dit betekent plaats nummer 06 uit het telefoonboek en ik heb daar mijn 06-nummer staan. Dus als iemand deze vaste nummers belt, gaat ook mijn mobiele telefoon rinkelen.

FON3 reageert op hetzelfde telefoonnummer als FON1. Maar hier zie je een doorschakeling met vertraging, naar nummer 53 (antwoordapparaat). Op deze manier heb je zowel op het vaste toestel als op het mobiele toestel voldoende tijd om het gesprek aan te nemen.

En zo niet, dan zal het gesprek waarschijnlijk op de voicemail van het mobiele toestel komen. Als de mobiele telefoon niet aan staat, dan zal het gesprek op antwoordapparaat 53 komen. Dit antwoordapparaat verstuurt een sms’je naar mijn mobiele telefoon.

Tot slot zie je de speciale doorschakeling voor telefonische verkopers. Als je in het telefoonnummerveld achter het nummer nog #[B] invult, dan betekent dit dat het geldt voor gesprekken die binnenkomen op nummer [B]. In dit geval dus: alle gesprekken die binnenkomen zonder nummer op mijn nummer 6…..7. Deze gaan direct naar antwoordapparaat 51. Dit antwoordapparaat verstuurt geen sms’jes.

Ik ga hier nog een doorschakeling toevoegen zodat als ik met mijn mobiele telefoon mijn nummer bel, ik direct in het menu kom om hem van afstand uit te luisteren.

5. Op de Fritz!Box in het menu „rufsperre”

Rufsperre

Om de doorschakelingen niet duurder te maken dan nodig is, heb ik nog een paar blokkeringen ingevoerd. Een blokkering houdt in dat een binnenkomend gesprek afgewezen wordt. Ik gebruik hier de mogelijkheid om achter een „rufsperre” nog een # en een msn te zetten, wat betekent dat de betreffende rufsperre alleen geldt voor die isdnmsn of internet­telefoonnummer.

Als eerste worden alle anonieme bellers op nummer 2…..3 afgewezen. Omdat de doorschakeling van mijn mobiel een doorschakeling in het netwerk is, blijft het nummer van de oorspronkelijke beller behouden. Deze blokkering zorgt er dus voor dat mensen die mijn mobiele nummer anoniem bellen, terwijl mijn mobiel uitgeschakeld is, niet op mijn kosten doorgeschakeld worden naar mijn vaste toestel. In plaats daarvan krijgen ze een foutmelding.

Hierboven las je al dat sommige gesprekken naar het vaste nummer ook doorgezet worden naar mijn mobiele telefoon. Maar ook dat de mobiele telefoon doorschakelt naar mijn vaste telefoon als hij niet aan staat. Als ik alleen bereikbaar ben op de vaste telefoon, dan is het niet de bedoeling dat een gesprek gaat „rondzingen”. Daar zijn de andere blokkades voor: als een van mijn eigen isdn of VoIP telefoonnummers doorgeschakeld werd door mijn mobiele telefoon, dan zal de Fritz!Box dat gesprek afwijzen.

Het resultaat

Waar is dit uiteindelijk nou allemaal goed voor?

A. Iemand belt naar het vaste nummer uit het telefoonboek,
mobiel is ingeschakeld

  • Met een onderdrukt nummer: naar het antwoordapparaat voor spammers
  • In alle andere gevallen:
  • Gesprek kan beantwoord worden op de vaste telefoon
  • Gesprek kan tegelijk beantwoord worden op mobiel
    (ik zie mijn eigen telefoonboek telefoonnummer in het scherm)
  • Indien niet beantwoord: naar mobiele voicemail

B. Iemand belt naar het vaste nummer uit het telefoonboek,
mobiel is uitgeschakeld

  • Met een onderdrukt nummer: naar spammers antwoordapparaat
  • In alle andere gevallen:
  • Gesprek kan beantwoord worden op de vaste telefoon
  • Indien niet beantwoord: naar het vaste antwoordapparaat met sms naar mobiel

C. Iemand belt naar mijn mobiel, mobiel is ingeschakeld

  • Gesprek kan beantwoord worden op de mobiele telefoon
  • Indien niet beantwoord: naar mobiele voicemail

D. Iemand belt naar mijn mobiel, mobiel is uitgeschakeld

  • Met een onderdrukt nummer: gesprek wordt afgewezen
  • In alle andere gevallen:
  • Gesprek kan beantwoord worden op de vaste telefoon
  • Indien niet beantwoord: naar het vaste antwoordapparaat met sms naar mobiel

Enkele noten achteraf

Je begrijpt dat ik uit bestaande telefoonnummers hierboven steeds 5 cijfers weggehaald heb. De besproken Fritz!Box schermpjes vind je in het menu Einstellungen>Telefonie. Voordat je deze aanpassingen kunt aanbrengen, moet je eerst je eigen VoIP en isdn telefoonnummers in de Fritz!Box instellen. Telefoonnummers in mijn eigen netnummergebied heb ik, volgens goed isdn-gebruik, ingevoerd zonder het netnummer, ook het geografische internetnummer. Als hierboven toch ergens 020 staat, dan mag je het netnummer op die plaats niet weglaten. De antwoordapparaten in de Gigaset moeten geconfigureerd zijn voor het doel waar je ze voor wilt gebruiken en controleer dit voordat je begint met aanpassen van de instellingen.

Een gedachte over “Altijd bereikbaar dankzij de Fritz!Box

Vertel jouw mening

