Overstap naar Xs4all ONLY (met ISDN)

internetIk heb een ADSL Basic abonnement bij XS4ALL en een maand geleden heb ik de overstap van „ADSL van KPN” naar „XS4ALL Only” aangevraagd.

Voortgang omzetting naar XS4ALL ONLY volgen via de website
Voortgang omzetting
naar XS4ALL ONLY
(klik voor groter)

Een handige feature is dat je de status van je overstap kunt volgen via internet. Maar omdat de statuspagina na een maand aangaf dat er nog niets geregeld was, heb ik (gratis) naar XS4ALL gebeld en de volgende dag was Only bij mij operationeel. De screenshot rechts heb ik gemaakt na oplevering en grappig genoeg geeft die nog steeds dezelfde status weer als de week na de aanvraag.

Verbinding

De snelheid van de verbinding kan ik aflezen in de Fritz!Box:

Oude verbinding („6Mb/768Kb”):

Oude verbinding („6Mb/768Kb”)

Nieuwe verbinding („20Mb/1Mb”):

Nieuwe verbinding („20Mb/1Mb”)

Toevalligerwijs komen zowel de oude als de nieuwe verbinding uit op een Broadcomm 98.145-H1. Het is nu een nette ADSL 2+ (ITU G.992.5) Annex B verbinding (WikiPedia link).

En zo ziet het spectrum er nu uit: er is een deel tussen 256 en 512 bij gekomen.

Fritz!Box spectrum ADSL2+
Fritz!Box spectrum ADSL2+
(klik voor groter)

Enige tijd na deze overstap heb ik de KPN telefoonaansluiting opgezegd.

5 gedachtes over “Overstap naar Xs4all ONLY (met ISDN)

  1. Update: op 4-9 werden de regels „technisch gereed” en „opgeleverd” toegevoegd aan het statusoverzicht en de aanleg is nu „inactief”. De opzegging is nog steeds „actief”.

  2. Intussen heb ik een papieren brief van KPN gekregen waarin ze een „opzegging” bevestigen, maar de „opzegging” op de statuspagina staat nog op actief.

  3. Ik heb intussen een VDSL Fritz!Box gekocht die softwarematig omschakelbaar is tussen Annex B en Annex A. Momenteel ben ik bezig om de aansluiting van ISDN naar Analoog te laten omzetten. Dit blijkt via een tussenstap te gaan; via een centrale die zowel Annex A als Annex B ondersteunt en automatisch kiest wat er bij je modem past. Het proces is nog niet afgerond, de verbinding is dus nog steeds ADSL 2+.

Vertel jouw mening

