Het Henny Huisman effect

vaste telefoonDe term wordt vaak gebruikt op internet, maar ook heel vaak verkeerd, en meestal zonder uit te leggen waar hij precies vandaan komt.

Uit de serie „gebeurtenissen die de wereld veranderden” vandaag: Het Henny Huisman effect.

Het was eind jaren 80. Iedereen keek naar „de” avondvullende tv show. De finale van een tv programma bood iets nieuws: het volk kreeg de kans om zèlf de favoriete winnaar van een tv show te kiezen via de telefoon.

Soundmix playbackshow

Meer dan de helft van alle Nederlanders had de show gevolgd en op het moment dat de „lijnen open gingen” nam een groot deel van die kijkers tegelijk de telefoonhoorn op. Toen gebeurde er iets dat nog nooit eerder gebeurd was: in sommige delen van het land waren er zoveel mensen die probeerden te bellen, dat helemaal niemand meer bereikbaar was. En omdat die mensen opnieuw en opnieuw gingen proberen te bellen, was het hele Nederlandse telefoonnet een deel van die avond onbruikbaar.

De ptt en de media besloten: dit mocht NOOIT meer gebeuren. Om dat te bereiken werd in de Rotterdamse Waalhaven een nieuwe telefooncentrale uit de grond gestampt: de „nulzes centrale”.

06-centrale

Het concept van deze centrale was het resultaat van een briljante visie op de informatiemaatschappij die op dat moment nog voor ons lag.

Waarom ik dat vind?

Oorspronkelijk werden de gesprekken naar de 06-centrale altijd via het gewone telefoonnet doorgestuurd naar een gewoon telefoon­nummer. In die tijd was afleveren op een 010-nummer veel goedkoper dan op andere netnummers, vandaar dat je nu nog steeds veel van deze telefonie-gerelateerde industrie in Rotterdam en omgeving vindt.

  • De centrale heeft een capaciteit van meer dan 30 miljoen telefoongesprekken tegelijkertijd, dus meer dan wij Nederlanders ooit met elkaar zullen kunnen gebruiken;
  • Het gekoppelde callcentre (later verzelfstandigd als SNT) heeft op volle sterkte voldoende apparatuur, capaciteit en werkplekken in huis om in de loop van een (tv-)avond letterlijk alle geïnteresseerde Nederlanders met een menselijke agent te laten spreken (maakt niet uit hoeveel het er zijn);
  • Op deze centrale konden voor het eerst alternatieve telecomaanbieders voor binnenkomend telefoonverkeer aansluiten op het Nederlandse telefoonnet;
  • Voor het eerst werden er voor binnenlandse telefoongesprekken hogere tarieven gerekend: dat kon in die tijd oplopen tot maximaal 0,23 per minuut (ƒ0,50);
  • Een deel van dit verhoogde telefoontarief kon in geld aan de exploitant uitbetaald worden, waardoor telefoonseksindustrie en babbelboxen mogelijk werden;
  • Om overbelasting te voorkomen konden gesprekken naar deze centrale al op lokaal en regionaal niveau in het telefoonnetwerk gestopt worden;
  • Nog voordat er „nummerherkenning” was in Nederland konden bellers naar deze centrale al op „postcode” gedifferentieerd worden;
  • Voor het eerst werd het voor bedrijven aantrekkelijk om bellers in de wacht te houden, in plaats van een bezettoon te laten horen.

Tot die tijd werd de uitspraak „de centrales zijn overbelast” gebruikt als alle lijnen bezet waren. Maar met de komst van de nulzes centrale is dat technisch eigenlijk niet meer mogelijk. Maar desondanks kwam deze uitspraak op tv nog regelmatig terug.

Telespel

Een ander tv programma waarbij het ptt-net overbelast raakte (maar lang niet zo erg als bij bovengenoemde show) was de eerste aflevering van een puzzelprogramma, waarin de kijkers door middel van puzzeltjes een telefoonnummer moesten „uitrekenen”. Pas aan het eind van het programma hoorden ze het netnummer van het betreffende telefoonnummer. Als ik het me goed herinner was dat de eerste aflevering 020 en de andere afleveringen 06. Van het programma zijn maar een paar afleveringen gemaakt.

Kent iemand de naam van dit programma (was het misschien „Telespel”?), misschien heeft iemand plaatjes? Met dit ongelooflijk spannende muziekje zaten we te wachten op de eerste beller (wat in die tijd nog echt de éérste beller was):

Advertenties

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s