Een jaar!

Artikelen RussischIntussen is het (ruim) een jaar geleden dat ik begonnen ben met het leren van Russisch. Waarschijnlijk heeft niemand gedacht dat ik het zo lang vol zou houden.

Hoe gaat het nu?

Ik moet eerlijk toegeven dat het leren een maand of wat geleden op een wat lager pitje stond. Om twee redenen.

Russisch woorden leren met Huliganov
Het eerste lijstje waarmee ik Russische woorden leerde

De eerste reden schreef ik al eerder: omdat ik het „gemakkelijke” leren met audio CD’s helemaal afgerond heb en nu echt in boeken zal moeten duiken en dat is minder aantrekkelijk.

Ik heb maanden lang door de stad gelopen met uitgeprinte lijstjes met Huliganov’s woorden op zak. Elke keer als ik ergens moest wachten ben ik ze gaan bestuderen. Maar ondanks al dat leren staan er nog steeds woorden op die lijst die ik niet ken; dat is de tweede reden.

Woordjes leren

Ik realiseer me dat er aan woordjes leren echt helemaal niets te snappen valt, maar dat je het alleen op die stompzinnige manier kunt doen zoals ik op de middelbare school deed (had moeten doen). Ik heb het leren nu heel serieus opgepakt door alle woorden in te voeren op een website. Deze website houdt je bij de les (als je wilt zelfs met automatisch verstuurde e-mails) en zorgt automatisch voor herhalen met steeds grotere tussenpozen – zodra blijkt dat je het woord kent.

Het leren van woordjes is niet alleen het leren van die woordjes. Hoe meer woorden je geleerd hebt, hoe meer „feeling” je krijgt voor de taal. Voor de plaats van de klemtoon in een woord zijn geen vaste regels, maar gek genoeg ga je na verloop van tijd automatisch aanvoelen waar bij de nieuwe woorden de klemtoon ligt.

En die zinnen over het planten van kool uit Huliganov’s RL102 les 9, waar ik een paar maanden geleden nog geen touw aan kon vastknopen, daarvan snap ik nu niet meer wat er nou zo moeilijk aan was.

En verder…

  • Langzaamaan ken ik eindelijk genoeg Russisch om ook de voorbeelden die je in een woordenboek vindt ook te herkennen als voorbeeld (begrijpen doe ik ze nog niet). En bij het opzoeken realiseer ik me steeds beter dat in het Cyrillische alfabet bijvoorbeeld de Z juist een letter is vooraan in het alfabet en de С een letter achteraan;
  • Ik vertelde dat ik een Cyrillisch toetsenbord gekocht heb. Meestal oefen ik met blind te typen op dit toetsenbord en dit gaat steeds sneller. Op het werk heb ik de PC ook zo ingesteld dat ik met CTRL-SHIFT kan schakelen tussen Latijns en Cyrillisch, alleen dan kan ik natuurlijk niet spieken op de toetsen;
  • Ik merk dat het leren van Russisch mijn Frans verdringt. Вы en ты klinken ook erg als vous en tu;
  • Ken ik nog steeds veel te weinig woorden om een willekeurig gesprek te kunnen volgen. Het is waarschijnlijk rekenkundig te verklaren dat ook als je redelijk wat woorden kent het aantal zinnen dat je begrijpt klein blijft. Maar dat dit snel gaat stijgen zodra je meer dan de helft van de vaakst gebruikte woorden kent. Mijn doel is minimaal 2.000 woorden te kennen en de planning is om die verdeeld over de komende 6 maanden te leren.

Vervolg ▶ Два года по-русский

Vertel jouw mening

