Verschil met Brabant: grote auto’s

van Brabant naar AmsterdamNou ben ik waarschijnlijk niet de aangewezen persoon om een blog over auto’s te schrijven. Maar ik doe het toch in de serie „Verschil met Brabant”, omdat de verschillen in auto’s tussen Brabant en Amsterdam zo groot zijn dat ze zelfs mij zijn opgevallen. Een voorbeeld: in Brabant is Opel een populair merk maar in Amsterdam zie je diezelfde Opels voornamelijk in Zuidoost rondrijden.

Ik schreef er al wat over in mijn blog over snorders: in Brabant is het noodzakelijk om een eigen auto te hebben omdat een taxi te duur is. Maar natuurlijk ook omdat er relatief heel erg weinig openbaar vervoer beschikbaar is.

Brabantse auto’s

Ik ken weinig Brabanders die geen auto hebben. Bij grote gezinnen hoort eigenlijk per meerderjarig kind een extra auto aan huis geparkeerd te staan.

En wanneer iemand in Brabant een auto koopt vanwege de luxe en het statussymbool, dan moet een auto vooral „groot” zijn. Bijvoorbeeld een mpv met — als het budget niet meer toelaat — dan maar een 1200 motor erin. De grootte van de auto is belangrijk, want die bepaalt dankzij de status ook een beetje: wie er voorrang krijgt in het verkeer.

Amsterdamse auto’s

Iemand die in Amsterdam een auto koopt als statussymbool, kiest vaak een auto die belachelijk duur is. Ik bedoel dan een auto die zo duur is dat ik me afvraag hoe iemand zoveel geld kan verdienen met normaal werken en waarom je dan, voor de enorme afschrijving die zo’n auto kost, niet gewoon extra huizen zou kopen in plaats van zo’n wegwerpding.

Ik vind het opvallen dat er op de A10 zoveel gloednieuwe auto’s rondrijden — die ik nu gemakkelijk kan herkennen aan de nieuwe nummerborden. In Brabant zag ik maar zelden echt nieuwe auto’s — als iemand een „nieuwe” auto kocht dan was die meestal een jaar oud.

Naar mate je op de A2 zuidelijker gaat rijden valt me op dat de modellen auto’s die je ziet geleidelijk ouder worden. Dit was een paar jaar geleden vooral goed te zien bij het oude model Audi 80, die je toen in Amsterdam niet meer zag maar nog wel in Brabant.

2 gedachtes over “Verschil met Brabant: grote auto’s

  1. nijmegen, daar woon ik. twee auto’s: een citroën ds uit “67 en een volvo 144 uit “72.
    de reden? goedkoper dan een bromscooter. voor zo’n oude auto is er namelijk een speciale “oldtimerverzekering” die als restrictie heeft onder andere dat je ‘maar’ 5000 kilometers per jaar mag rijden.. nu rijdt ik zo ongeveer 8500 kilometers per jaar en de oplossing was dus simpel: twéé oldtimers.. wegenbelastingvrij en verzekerd voor 90 euro per stuk per jaar. beiden zijn ouder dan 30 jaar en hoeven dus maar eens per twee jaar gekeurd te worden, scheelt ook weer 100 euro per jaar.

  2. Sinds ik van het hart van de provincie Utrecht naar Noord-Holland ben verhuisd merk ik ook een groot verschil in de auto’s die ik om me heen zie. In mijn nieuwe omgeving zie ik namelijk (gelukkig) veel meer ‘klassiekers’ dan in de randstad. Misschien komt het omdat de nuchtere Westfriezen zich niet zo snel een nieuwe auto aan laten praten, of gewoon omdat hier meer garages en schuren zijn waar deze auto’s kunnen worden verborgen voor de elementen.
    Feit is, dat ik me met mijn klassieker hier uitstekend thuis voel.

Vertel jouw mening

