Autoinbraak: CarGlass

Die pittoreske Bijlmermeer. Je parkeert er je auto tussen zwerverpis en gebroken glas. Je weet dat er een dag komt dat jij aan de beurt zult zijn. Toch kwam de dag dat míjn auto door een inbreker onder handen was genomen onverwacht.

Voorbereiding

Bijna 5 jaar lang was het goed gegaan. Toen het uiteindelijk gebeurde bleek ik tot mijn eigen verrassing niet goed voorbereid te zijn. Ik had me altijd voorgenomen om in geval van problemen direct naar het Carglass filiaal in de buurt te rijden. Maar toevallig had ik net een nieuwe auto, zo nieuw dat ik de papieren van Carglass er nog niet had ingelegd: ik wist het telefoonnummer en het adres niet.

Na een tussenstop via Car Care, waar ze me (verzekeringstechnisch) niet wilden helpen, ben ik maar naar huis gegaan en heb daar de Carglass thuisservice gebeld.

Eén bedrijf, méérdere processen

Carglass is een autoruitschadeherstelbedrijf met 2 processen die dan wel allebei met autoruiten te maken hebben, maar verder totaal verschillend zijn: repareren en vervangen.

De voorruit van een auto is van „gelaagd” glas en als daar een sterretje in komt kunnen ze dat repareren met een speciaal soort hars en een vacuümklok. Als de voorruit te ver gescheurd is dan kunnen ze hem vervangen. Andere ruiten in een auto zijn van „gehard” glas wat helemaal versplintert, dus dat kan je niet repareren, alleen vervangen.

Dus eigenlijk hebben ze 3 processen:

  1. het repareren van voorruiten, „gelaagd” glas;
  2. het vervangen van voorruiten;
  3. het vervangen van zij- en achterruiten, „gehard” glas.

Wist je trouwens dat de firma Carglass in alle Engelstalige landen een andere naam draagt? In Ierland en de UK is het Autoglass. Waarom dit zo is kan hopelijk een van de lezers vertellen.

Kapotte autoruit door inbraak

Reparatie

van Brabant naar AmsterdamIk was overtuigd dat Carglass mij snel zou helpen met het wegwerken van de inbraakschade: hun Nederlandse hoofdkantoor zit immers in Brabant, in het gebied waar ik opgegroeid ben.

Helaas kwam ik van een koude kermis thuis.

De zijruit die ik nodig had bleek niet voorradig te zijn, daarom moest eerst een plastic noodruit geplaatst worden. Dat was op zich wel praktisch zolang de ruit in bestelling was, al bleek dit achteraf wel een behoorlijk dure grap geweest te zijn (voor de verzekering).

Die plastic noodruit maken ze met kit en plakband vast aan de auto. Wanneer ze de nieuwe ruit plaatsen moeten ze dit loshalen en daarbij beschadigt het rubber en dit is iets dat ze niet oplossen. Een lelijke reparatie is het gevolg.

Normaal gesproken is het kenteken van de auto in de ruit gegraveerd. Maar toen ze bij Carglass mijn ruitje vervingen konden ze dit niet doen in de nieuwe ruit, want het apparaat was stuk.

Tweede keer

Je neemt eigenlijk vanzelf aan dat het bij wat ik hierboven noemde om uitzonderingen gaat.

Helaas had ik de pech dat er een paar maanden later nóg een keer werd ingebroken in dezelfde auto. En omdat de vorige ervaring natuurlijk een uitzondering geweest was, belde ik toch weer direct naar Carglass.

Het was onder kantoortijd maar ook nu hing ik weer meer dan 10 minuten aan de telefoon met kantoormedewerkers van CarGlass voordat ik een afspraak gemaakt had.

De ene medewerker vroeg me of ik thuis geholpen wilde worden, wat ik graag wilde, maar de volgende medewerker vertelde me dat de thuisservice bus die dag niet zou rijden, omdat het misschien zou gaan regenen. Ik moest dus maar met de auto met kapotte ruit naar het filiaal komen. Gelukkig regende het niet. Extragratis tip van CarGlass: als je het vloermatje omgekeerd op de stoel legt, krijg je geen glassplinters in je reedt.

Alles wat vorige keer mis gegaan was ging nu ook weer mis: ook nu was „toevallig” net precies die zijruit die ik nodig had niet op voorraad. Ook deze keer werd weer ander rubber beschadigd door het vastplakken van de noodruit, ook deze keer werden er geen kentekens gegraveerd want het apparaat was kapot.

En ook deze keer maakte het niet uit of ze een noodruit plaatsten of het „origineeltje”: na elke reparatie blijven er zoveel glassplinters in de auto achter dat je er daarna nog mee naar een schoonmaakbedrijf moet.

Toen ik op de reparatie zat te wachten zag ik de serviceauto’s inderdaad binnen staan; ze werden alleen gebruikt om lunch te gaan halen voor de medewerkers.

Nasleep

De inbraak zelf zag ik vooral als een belediging: wie kwam toch op het idee dat ìk, iemand die al jaren in Amsterdam woont, zo dom zou zijn om iets waardevols in mijn auto te laten liggen?

En dan de schade: bij elke autoinbraak is de schade die de inbrekers aanrichten genoeg voor een overnachting in het Amstel hotel, of een maand huur van een leuk Amsterdams appartement. Maar autoruiten vernielen is voor deze mensen blijkbaar toch leuker.

Het schijnt dat het voor een inbreker het risico waard is als maar 1 op de 10 opengebroken auto’s iets waardevols bevat. En iets waardevols is dan bijvoorbeeld een zonnebril.

Ik heb op het politiebureau zo’n geel „deze auto is leeg” bordje gekregen (het heet officieel een „spiegelhanger”) en hang dat nu trouw aan de binnenspiegel als ik mijn auto parkeer. Tot nu toe helpt het…

5 gedachtes over “Autoinbraak: CarGlass

  1. valt nog mee hoor 10 minuten.
    wij hadden onlangs een ongeluk in Belgie, daar hebben we meer dan 4,5 uur aan de telefoon gehangen….. met 2 telefoons gebeld… uiteindelijk maar terug naar Nederland gereden….
    Wat een gedoe!
    Ik hoop dat je bordje helpt, als ze het bordje tenminste niet zo leuk vinden …. dat ze het eruit willen stelen?!

  2. Nog een tip: als je zijruit gebroken is, draai hem dan “omlaag” om zo gemakkelijk en snel de resten die er nog uitsteken onschadelijk te maken. Zo voorkom je dat deze tijdens het rijden naar Carglass de lak van je auto beschadigen, of erger.

  3. Tip 2: Als het niet gedekt is door de verzekering kost het repareren van een „sterretje” in de voorruit je:
    – bij een telefonisch gemaakte afspraak €80
    – bij een via internet gemaakte afspraak €75
    (Zie: Reparatiekosten voorruit)
    Dat vertellen ze er niet bij in de Nederlandse reclame.
    In de Amerikaanse reclame vertellen ze dat het repareren van een sterretje bij ze een kwart kost van een nieuwe ruit.

  4. Tip 3: er zijn grote prijsverschilen in het repareren van een autoruit. Het TV-programma „Kassa” deed in de uitzending van 25 oktober 2010 onderzoek naar de prijs van de voorruit van een bepaald type auto.
    Inkoopprijs van de autoruit: € 60
    Consumentenprijs voor dezelfde ruit plus montage:
    – bij Carglass: meer dan € 700
    – bij Carglass met 35% korting voor verzekerde klanten: ongeveer € 500
    – bij een kleine ondernemer: € 220
    Volgens een professor in de uitzending hebben verzekeraars belang bij een hoge reparatieprijs zodat veel mensen de noodzaak inzien om zich te verzekeren.
    Klanten van Interpolis mogen hun autoruit alleen bij de drie allerduurste ketens laten repareren, anders verliezen ze bonus/malus korting. De reden hiervan zou de enorm toegenomen fraude van de afgelopen jaren zijn.

  5. Via internet (klein bedrijf) kan je aan raam voor een golf 6 er laten inzetten en voor E180,- , hetzelfde merk als carglass (zelfde leverancier). KOSTEN CARGLAS RONDE DE E550,-

Vertel jouw mening

