Verschraling van het winkelaanbod

shoppingOp de Engelse website The Register verscheen vandaag het artikel „Chopping the Long Tail down to size”. Dit artikel gaat over de mythe in e-tailing marketingland, die een vergelijking maakt tussen veel verkopen van weinig verschillende producten en weinig verkopen van veel verschillende producten.

Je kunt veel geld verdienen door een paar verschillende producten met grote omzet te verkopen, maar je kunt meer geld verdienen door heel veel verschillende producten met een kleine omzet te verkopen.

Appie en Etos

Eén voor één worden alle supermarkten bij mij in de buurt vervangen door Albert Heijn filialen. Dat geldt ook voor de supermarkten waar ik wel eens een omweg voor maakte omdat ze daar producten verkochten die een Albert Heijn niet heeft. En dat is jammer, want als die timmerploeg in het kleine, oude pand een keurig nette nieuwe interieur in AH-stijl gebouwd heeft, komt in de nieuwe rekken een drastisch verkleind productassortiment.

Iets vergelijkbaars zie je de afgelopen jaren bij drogisterijen, die door Etossen vervangen worden.

De verschraling van het aanbod heeft tot gevolg dat ik steeds meer artikelen via internet moet bestellen, omdat het in winkels simpelweg niet meer verkrijgbaar is.
Het lijkt wel of het internet de „speciaalzaak” van de 21e eeuw is geworden.

Is de stelling waar?

Er zijn mensen die onderzocht hebben of de stelling bovenaan dit artikel waar is. En om je niet langer in spanning te houden: myth busted, zo lijkt het.

Ze hebben dit onderzocht door gegevens van de on-line verkoop van muziek te analyseren.

Wat blijkt: van 80% van de titels in het assortiment werd helemaal niets verkocht. Iets om even bij stil te staan: als je mensen laat kiezen uit tientallen miljoenen liedjes, dan gaan ze dus toch allemaal hetzelfde kiezen. De on-line verkoop van niet meer dan 52.000 liedjes — dat is het aantal liedjes dat grotere platenzaken op voorraad hadden — leverde liefst 80% van de inkomsten op.

Maar…

De tweede helft van het artikel gaat in op de toepasselijkheid van deze conclusie op andere marktgebieden. Want on-line muziekverkoop is niet persé vergelijkbaar met andere winkels. De meeste mensen lusten on-line muziekverkoop nog niet eens als hun producten gratis zijn. Om een voorbeeld te noemen: toen een cd van de groep Radiohead gratis legaal werd weggegeven, had bijna iedereen toch liever een illegale versie.

Het artikel plaatst deze en de nodige andere vraagtekens bij de eerdere conclusie. Het artikel geeft verder aan dat het een goed idee zou zijn als journalisten met een kritische blik naar het hun aangeboden nieuws zouden gaan kijken.

Keuzestress?

Keuzestress specialist Barry Schwartz zegt dat je van meer keuze niet gelukkiger wordt: juist door het aanbod beperkt te houden, blijft het voor de klant overzichtelijk. Zouden grote bedrijven zijn wijsheid aan het toepassen zijn?

Nu is het al zo dat als ik bijvoorbeeld witte Oreo koekjes wil kopen, ze bij de meeste Albert Heijn winkels in mijn buurt ofwel bijna permanent uitverkocht zijn, ofwel niet eens in het assortiment zitten. En dat de keuze in chips steeds kleiner wordt.

Straks is het zo dat als de gemiddelde RTL4-kijker het product niet koopt, het niet in een Nederlandse winkel te koop zal zijn. Een winkel biedt keuze uit hooguit 5 versies van een product, die allemaal lelijk en/of uitverkocht zijn, of te klein zijn. Dit om het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken om afscheid van zijn euro’s te nemen.

3 gedachtes over “Verschraling van het winkelaanbod

  1. Een voorbeeld: ik probeer al een hele tijd om een mondspiegeltje te kopen. Maar tot nu toe kon geen enkele drogist me helpen. Ook in een apotheek had ik geen succes.

  2. Het artikel „Thuiswerken verandert de stad” vertelt dat bedrijfsruimte op z’n retour is. Mensen gaan als ZZP-er werken vanaf huis, in het centrum van een hippe stad. Fysieke winkels hebben alleen daar nog een kans, het kopen via internet zorgt dat veel non-food winkels in andere dorpen en steden zullen moeten sluiten.

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s