Jouw mobiele telefoon vingerafdruk

Nokia 2110iAls je niets te doen hebt de komende feestdagen, dan kan je een plaatje maken met daarin op een rij alle mobiele telefoons die je gebruikt hebt.

Dit waren/zijn mijn gsm telefoons:

Mijn mobiele telefoon vingerafdruk

Vier van deze telefoons heb ik niet meer: de Sagem MC715 omdat hiervan de accu versleten was en de Siemens M35 omdat die een paar jaar geleden werd gestolen bij een inbraak. De Motorola telefoon heb ik afgedankt toen de accu versleten was en de Dragon toen het touch-screen niet meer goed werkte.

Van de Pocketline Darwin (=Nokia 2110) en de Siemens C35i heb ik de levensduur verdubbeld door er een nieuwe (namaak-)accu voor te kopen via internet. Ik ben helemaal geen fan van „namaak”, maar een namaak-accu kost maar een paar euro, terwijl een originele accu vaak meer kost dan de waarde van de telefoon, vandaar.

sms ondersteunen deze telefoons allemaal. De Dragon 168 is de eerste met een kleurenscherm (en touch-screen), de drie eerste hadden niet eens een ingebouwde klok. Vanaf de Siemens C35i heb ik ze allemaal gebruikt voor het lezen van e-mail: eerst via wap en later via pop/imap.

Wat je niet kunt zien op het plaatje is dat telefoons ook steeds een beetje dunner worden.

Gekocht

Ik weet zelfs nog van allemaal waar ik ze gekocht heb. De eerste telefoon was met afstand het duurst en ik kocht hem bij het ptt BusinessCenter samen met een ptt abonnement. In die tijd was het al zo dat een telefoon met abonnement goedkoper was dan een losse telefoon.

Je moest je kiezen tussen nmt dat „standaard” was — en af te luisteren met een gewone scanner — en de nieuwe digitale norm gsm. Het gsm netwerk van ptt was toen nog niet landelijk dekkend — alleen als je in de auto een „booster” gebruikte dan had je dekking op de meeste autosnelwegen in Nederland.

Toen kwamen de drie nieuwe 1800 MHz aanbieders op de markt en ging het snel. De Motorola kocht ik in zo’n melkpak-aanbieding van Telfort bij Blokker, de Sagem in een Dutchtone aanbieding bij Office Center (85 gulden voor telefoon inclusief 85 gulden beltegoed), de C35i bij The Phone House samen met een Ben abonnement, de M35 kreeg ik bij een spaaractie van de Postbank, de Ericsson R600 kocht ik los bij Makro. De Dragon en de CECT kocht ik via internet in Hong Kong.

Nokia

Mijn eerste telefoon was een Nokia (met ptt merkje), ik betaalde er in die tijd (veel) meer voor dan wat momenteel het duurste model Nokia kost. Dit toestel had een lekker groot scherm, maar de Nokia modellen die daarna op de markt kwamen hadden allemaal een piepklein schermpje. Ik heb me toen voorgenomen om pas weer een toestel van Nokia te kopen op het moment dat ze een telefoon zouden maken met een fatsoenlijk groot scherm.

Abonnementen

Weet jij nog welke soorten abonnementen je gehad heb? Volgens mij ben ik begonnen met een Eurospace abonnement bij ptt. Dat kostte, als ik het me goed herinner, ƒ59,95 per maand, zonder belminuten: belbundels en gratis belminuten had je nog niet in die tijd. Voor elke minuut bellen betaalde je bij dit abonnement 90 cent. Een sms’je kostte heel lang, volgens de prijslijst, hetzelfde als een halve minuut bellen. Ik kan me niet herinneren in die tijd ooit kosten voor sms op een rekening gezien te hebben; dat kan een fout in de facturering geweest zijn, maar er was verder natuurlijk ook bijna niemand naar wie je een sms had kunnen sturen.

In die tijd was mobiel bellen in en met het buitenland amper duurder dan bellen binnen Nederland.
De prijs voor bellen naar het buitenland was gewoon je mobiele Nederlandse beltarief plus het tarief om naar dat land te bellen via de vaste telefoon.

Met de goedkopere abonnementen kon je in die tijd nog niet roamen in het buitenland. Op het moment dat dit wel mogelijk werd heb ik Eurospace direct laten overzetten naar een goedkoper abonnement. Daarna had ik bij Libertel een zakelijk abonnement. Bij Ben heb ik „BEN Regelmatig” (dit was de eerste abonnementsvorm in Nederland met „gratis belminuten”)  en „BEN Bijzonder” (een mobiel abonnement met hetzelfde tarief als kpn vast net) gehad.

Op dit moment heb ik 4 actieve sims: T-Mobile flex om mee te bellen, Simyo en *bliep als prepaid en xs4all voor mobiel internet.

Morphing

In dit filmpje zie je mobiele telefoons van 1985 tot vorig jaar:

5 gedachtes over “Jouw mobiele telefoon vingerafdruk

  1. Intussen loopt de capaciteit van de vervangende accu’s voor de 2110 en de C35 ook hard terug. Dat ging een stuk sneller dan bij de originele accu’s. Of het komt door de kwaliteit, of doordat ik ze nu gewoon veel minder vaak gebruik weet ik niet.

  2. Nieuwe accu’s lijken steeds duurder te worden: voor een losse accu voor de Nokia 2110 zou ik intussen zo’n 30 euro kwijt zijn. Dat is bijna even veel als een gloednieuwe Nokia 1616 telefoon inclusief accu.

  3. Een nieuwe update, van links naar rechts.

    De accu’s voor de Nokia 2110 zijn nu zo versleten, dat de telefoon niet meer op te starten is. Nieuwe accu’s zijn niet meer te koop, als ik de telefoon nog een keer zou willen gebruiken, dan zou ik een van de oude accu’s moeten laten repareren. Dat gaat flink in de papieren lopen, want het is handwerk.

    Verder heb ik voor de tweede keer een nieuwe accu gekocht voor de Siemens C35i. Had ik last van een zonnesteek, dat ik een accu koop voor een mobiele telefoon die bijna 15 jaar oud is? Neen, de reden is dat deze telefoon precies dezelfde accu gebruikt als mijn DECT thuistelefoon, dat maakt het een verantwoorde investering. Zo te zien worden deze accu’s nog steeds geproduceerd, al betaalde ik nu wel bijna het dubbele van de vorige keer.

    Vandaag heb ik de Ericsson R600 weggegooid, omdat de accu al leeg is als hij een paar uur op stand-by gestaan heeft. Jammer: ik heb hem al die jaren dat hij in de kast lag regelmatig opgeladen, maar dat heeft blijkbaar niet genoeg geholpen.

    De Samsung Gio en Moto G die ik sindsdien gekocht heb, ontbreken nog op het plaatje.

  4. Reden van afdanken:
    Pocketline Darwin (=Nokia 2110): wel in bezit, niet bruikbaar (2 accu’s versleten)
    Motorola m3188: accu versleten
    Sagem MC715: accu versleten
    Siemens C35i: nog in gebruik (met 3e accu)
    Siemens M35: gestolen bij inbraak
    Ericsson R600: accu versleten
    Dragon 168: soms niet bereikbaar, touchscreen defect
    CECT U8810: soms niet bereikbaar, wel in bezit, niet in gebruik (geen 2G)
    Nokia 6303: nog in gebruik, niets mis mee maar vervangen door smartphone (geen 3G)
    Samsung Gio: nog in gebruik, maar te weinig geheugen om te gebruiken als smartphone

Vertel jouw mening

