Doe wat tegen spam

internetSoms ben ik heel blij dat we in Nederland wonen en niet in een Engelstalig land. Want hoeveel moeilijker zou het dan zijn om in 1 oogopslag te kunnen zien dat een e-mailtje spam is?

Helaas bestaat spam en je kunt er niet eens zo gek veel tegen doen. Gelukkig is de meeste spammail voor illegale medicijnen of voor nagemaakte klokjes en dan ook nog eens in het Engels, dus dat kan je op de automatische piloot negeren.

Maar af en toe is er een Nederlandstalig mailtje dat door het spamfilter heen komt en daar kan je wel degelijk zelf wat tegen doen.

eBay misbruiken voor spam

Je staat er niet bij stil, maar er zijn mensen die zo’n dik bord voor hun kop hebben dat ze je gaan spammen wanneer je via eBay wat van ze probeert te kopen.

Ik heb dit laatst zelf meegemaakt: het beantwoorden van mijn vraag over het te koop aangeboden product was kennelijk te veel werk, want dat deden ze niet, maar ik kreeg wel weken lang bijna om de dag spam van deze aanbieder via eBay.

Blijkbaar komt dit vaker voor, want eBay is beveiligd: wanneer je van een bepaalde aanbieder nog nooit wat gekocht hebt, krijgt die aanbieder niet via eBay je e-mailadres en kan diegene beperkt reageren via de eBay site. Deze aanbieder gebruikte meerdere eBay sites in diverse landen om zo vaak mogelijk te „reageren” op mijn vraag met spam.

Na mijn klachten bij eBay kreeg ik een Nederlandstalig antwoord dat ze mijn klacht aan de Amerikaanse site zouden doorgeven. Een paar dagen daarna was ik van de spam verlost. Klagen heeft dus weldegelijk zin!

Whitelisting

Wat ik een mooie technische oplossing voor spam vind is „spamfilter whitelisting”.

Het is een systeem waarbij iedereen die e-mail naar jou wil kunnen versturen eenmalig moet bewijzen een echte mens te zijn, door op een link te klikken die je als reactie op je eerste e-mail toegestuurd krijgt.

Meer informatie vind je onder deze link: http://bizz.nl/2540-whitelisting.html

Doe aangifte!

De traditionele manier om te reageren op spam is te mailen naar postmaster @ het domain van de verzender. Er zijn providers die er echt wat aan doen als hun klanten overlast veroorzaken.

Tegenwoordig zijn de telefoontarieven zo laag dat je gemakkelijk spammers even kunt opbellen (of de werkgever of de sponsors van de spammer). Vertel ze gewoon even dat je het niet leuk vindt dat ze spam versturen. Het gaat trouwens vaak om studenten en door jouw hulp leren ze misschien nog iets waar ze later in het bedrijfsleven wat aan hebben.

Maar wat ik iedereen adviseer is om toch vooral direct bij de OPTA aangifte doen van Nederlandse spam. Niet iedereen weet het, maar het versturen van spam is in Nederland bij wet strafbaar. Er worden ook daadwerkelijk boetes voor uitgedeeld. Maar dan moeten er wel eerst aangiftes zijn.

En natuurlijk:
KOOP NOOIT VAN SPAMMERS

Vertel jouw mening

