Stijlen van leidinggeven en beïnvloeden

werk werk werkBij grote bedrijven spelen er tussen collega’s heel andere zaken mee dan bij kleine bedrijven.

Nu ik er eens wat beter op ben gaan letten, valt me op dat er in sommige grote bedrijven door de mensen 3 verschillende stijlen van beïnvloeden worden gebruikt.

In het kort vat ik de essentie als volgt samen:

M – Mannelijk

De stijl om dingen gedaan te krijgen die het meest voorkomt heb ik de „mannelijke” stijl genoemd. Deze is gebaseerd op agressie en geweld (dreigen).

V – Vrouwelijk

De volgende stijl, die ook veel voorkomt, heb ik de „vrouwelijke” stijl genoemd. Deze stijl is gebaseerd op seksualiteit en roddelen (beïnvloeden via-via).

O – Onmenselijk

Dan is er nog één stijl die heel erg weinig voorkomt. Pas als de vorige twee stijlen voor iedereen zichtbaar gefaald hebben krijgt iemand de kans met een beïnvloedingsstijl die ik de „onmenselijke” stijl genoemd heb. Die stijl is gebaseerd op inhoud en verstand (feiten en cijfers).

De onmenselijke stijl krijgt altijd maar heel even de kans. Want meteen als het vermoeden groot is dat degene met de „onmenselijke” stijl de figuurlijk ontspoorde trein weer op de rails zal krijgen, wordt de leiding overgenomen door iemand met een van de twee andere stijlen. Gewoonlijk is dat de „mannelijke” stijl, omdat die sneller werkzaam is.

2 gedachtes over “Stijlen van leidinggeven en beïnvloeden

Vertel jouw mening

