’s Nachts op pad en andere criminaliteit

van Brabant naar AmsterdamAf en toe schrijf ik een blog over de verschillen tussen Amsterdam en Brabant, mijn huidige en vorige woonplaats. Verschillen die niet in één oogopslag duidelijk zijn, maar die je pas opvallen als je er beter op let. Deze keer naar aanleiding voor dit artikel ligt in het bericht op nu.nl dat in de Bible Belt zoveel meer nieuwjaars­schade aangericht wordt dan in de rest van het land.

‘s Nachts op pad zijn

In Amsterdam is het nergens echt donker. Loop je over straat, dan kom je letterlijk dag en nacht mensen tegen. De nachtbus rijdt minstens elk uur, 7 dagen per week zijn er mensen die uitgaan, die van hun werk komen, die naar hun werk gaan, die blij zijn eindelijk het laatste vrije parkeerplekje in de wijk gevonden te hebben en nu nog „even” naar huis moeten lopen. Vers brood wordt 7 nachten per week gebakken en langs de snelweg zijn tankstations 24 uur per dag open.

Maar als je in Brabant ‘s nachts op pad bent, dan is het echt donker. Meestal kom je niemand tegen, hooguit af en toe een auto. Kom je iemand te voet tegen in het donker, dan is dat niet pluis. Want vaak is het bijvoorbeeld een stroper of iemand die wat anders van plan is.

Bouwmateriaal

Het was opvallend voor mij, dat men in het hele Amsterdamse gebied zoveel bouwmateriaal en gereedschap laat rondslingeren. Zo staat er vlakbij mijn werk in de Bijlmer bijvoorbeeld al weken lang een schop werkeloos in de grond.

In Brabant hoef je zoiets niet te proberen: als iemand langskomt die het kan gebruiken, dan ben je het vrij snel kwijt.

Kogelgaten

Iets anders dat je in Amsterdam nauwelijks ziet, maar wat ik in Brabant juist vrij vaak gezien heb, zijn verkeersborden en straatnaamborden met kogelgaten.

Fiets op slot

Als ik terug ben in Brabant, verbaas ik me er elke keer weer over dat de fietsen daar niet op slot staan. Nou ja, ze staan wel op slot, maar alleen met het standaard slot en los op de stoep — in plaats van met een dikke ketting en dubbele sloten vast aan een boom of een hek, zoals dat nodig is in Amsterdam.

Een gedachte over “’s Nachts op pad en andere criminaliteit

Vertel jouw mening

