Kredietcrisis en recycling: voorraad

handel en industrieDe kredietcrisis blijkt onverwachte gevolgen te hebben voor het milieu. Een van de aspecten zijn oude voorraden.

In deze blog beschrijf ik voorraden in de huidige crisis en in de tijd dat ik een eigen bedrijf had.

Jaren ’90

In de tijd dat ik een eigen bedrijf had, was de „100 dagen regel” een vuistregel van de computermarkt. Er waren een paar kleine uitzonderingen (zoals floppydrives), maar voor de meeste, vooral de duurdere, computeronderdelen gold dat over 100 dagen de markt helemaal veranderd was.

Dit betekent: spullen die nu het nieuwste van het nieuwste zijn, zijn over 100 dagen misschien nog niet eens meer voor de helft van de prijs te verkopen. En de helft is weinig, in een marktgebied waar marges van maar een paar procent de regel zijn.

Deflatie

En ondanks dat daalden de prijzen van computeronderdelen in die tijd zo hard, dat na een maand iets op voorraad te houden je complete marge al verdampt was. Bij harddisks, geheugen en cpu’s was dit een lijn die al tientallen jaren doorzet: over 3 jaar heb je (minstens) 2 keer de snelheid of capaciteit voor dezelfde prijs.

Vergeleken hierbij zijn de populaire economische modellen niets meer dan een piramidespel van consumeren. Grappig genoeg lossen economen dit probleem niet op met een beter model, maar door te stellen dat het model goed is maar dat het alleen niet geldt voor „elektronica”.

Merkproducten

Helemaal onvergelijkbaar met een kleine middenstander die met hard werken zijn brood moet verdienen, zijn (mode-)merken. Door het kwistig strooien met reclame proberen ze een „emotie” aan hun merk te koppelen, zodat jij gewoon 10 keer zoveel wilt betalen voor het „echte merkproduct”, terwijl dat als je het objectief bekijkt nauwelijks beter is dan een goedkope kopie uit China.

Goudzoekers

Het tv-programma VPRO’s Goudzoekers seizoen 2009 aflevering 6 (van 12 februari 2009) gaat over merkproducten die niet verkocht konden worden in de uitverkoop. Hieronder een paar wetenswaardigheden uit de uitzending.

Auto’s

In de autoindustrie zijn er nauwelijks problemen met een te grote voorraad: de Europese voorraad auto’s bij het merk dat je in de uitzending ziet is maar dubbel zo hoog als normaal.

De consequentie van de crisis is dat auto’s gewoon wat langer op het opslagterrein blijven staan, maar de prijs zal hierdoor niet zakken. Het kan gebeuren dat door het wachten de wielen vierkant worden, maar dat repareren ze later wel als de koper komt klagen.

Kleding

Kleding is een ander verhaal. Sommige merken verkopen overtollige kleding zelf in een outlet centre. Op die manier voorkomen ze dat ik nog een keer meemaak dat ik bij het Kruitvat een broek tegenkom voor 7,50, terwijl ik een half jaar eerder voor precies dezelfde broek nog ongeveer 100 betaald heb in de Kalverstraat (en mijn broek was op dat moment nog lang niet versleten).

Andere merkkleding gaat naar een opkoper. Die knipt er de merkjes uit en exporteert de kleding naar het buitenland. Sinds de kredietcrisis is er steeds meer overtollige voorraad, té veel bijna, maar gelukkig voor de opkoper is het steeds gemakkelijker te verkopen naar landen als Roemenië, Algerije en Estland. Reden is dat consumenten in deze landen sinds een aantal jaren een betere kwaliteit eisen dan wat ze gewend waren te krijgen.

Elektronica

Uit een elektronisch apparaat kan je het merkje niet knippen. Om een merk toch „op waarde” te kunnen houden, is het nodig om de apparatuur te vernietigen.

In de uitzending zie je een bedrijf waar ze elk jaar zo’n 5.000 ton aan nieuwe consumentenelektronica vernietigen: nieuwe televisies, nieuwe computers, nieuwe mobiele telefoons.

De nieuwe producten worden uitgepakt door verstandelijk gehandicapten en daarna met de hand gedemonteerd (bijvoorbeeld plasma tv’s) of geshredderd (printers) om gebruikt te worden als grondstof. Voor het demonteren van bepaalde apparatuur werkt het bedrijf met verstandelijk gehandicapten; dat  heeft volgens het bedrijf als bijkomend voordeel dat zij zich niet zo goed de waarde van het te vernietigen materiaal realiseren.

Ging dit artikel nou over een beter milieu?

Advertenties

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s