Asus EEE Box PC B202

Asus EEE Box PC B202 openGisteren heb ik zo’n mooie nieuwe EEE Box PC van Asus gekocht, type B202. Het is een milieuvriendelijke PC omdat hij veel minder stroom gebruikt dan een normale PC. Daarnaast maakt hij bijna geen geluid en is hij zo klein dat je hem gemakkelijk achter de monitor kunt verstoppen (je hangt hem gewoon op aan de VESA-mount).

Het is niet de snelste PC die er te koop is (Intel Atom N270 processor), maar met Windows XP voorgeïnstalleerd is dit voor de typische thuisgebruiker een prima apparaat.

Zo lijkt het. Maar is dat ook zo?

Net als 25 jaar geleden

Blij kwam ik thuis en begon direct met het aansluiten van mijn nieuwe computer op de televisie. Precies zoals 25 jaar geleden (alleen nu op DVI in plaats van de antenne-ingang).

25 Jaar geleden was dat ook meteen het moment waarop je kon beginnen met het gebruik van je nieuwe computer. Maar anno 2009 moet je nu nog eerst even een paar andere dingen doen.

Windows installeren

Het is tegenwoordig eigenlijk normaal dat iets niet gewoon werkt zoals je het zou verwachten. Volgens mij heb ik het al een keer eerder gezegd, maar ik moet het helaas in elk geval nog één keer vaker zeggen.

Eindelijk, letterlijk pas uren nadat ik de hardware had aangesloten, was de meegeleverde standaard software gebruiksklaar. De software die voorgeïnstalleerd heette te zijn en waar ik waarschijnlijk ongeveer even veel voor betaald heb als voor de hardware.

Als eerste gaat Windows XP zichzelf uitpakken. Er gaat tergend langzaam een voortgangsbalkje lopen: af en toe staat het lange tijd stil, maar dat bleek toch wel zo te horen want na naar schatting een half uur was alles dat al op de harddisk stond waarschijnlijk een paar keer heen en weer geschoven en nu stond het dan goed.

Antivirus

Kan ik nu beginnen? Nee, want Windows klaagt nog over een antivirusprogramma dat ik niet heb en ik moet WLAN nog aanzetten. Daarna als eerste maar even de laatste security fixes laten ophalen bij Microsoft – gelukkig gaat dát bijna automatisch. Er blijken maar liefst 16 fixes opgehaald te moeten worden en eentje daarvan is het hele Internet Explorer 7 pakket. Een heleboel Megabytes en weer een half uur (en een keer opnieuw opstarten) later is het allemaal geïnstalleerd.

Asus update

Kan ik nu beginnen? Nee, want Asus heeft nog een apart updateprogramma voor firmware. Dit programma haalt eerst een nieuwe versie van zichzelf op en daarna wat nieuwste drivers.

Flash en CODECs

Kan ik nu beginnen? Bijna! Ik kijk op YouTube, maar zie geen bewegend beeld: eerst moet Flash nog opgehaald worden. Dat gaat gelukkig bijna vanzelf goed. Ik probeer een filmpje af te spelen met Windows Mediaplayer maar krijg de melding „Cannot download CODEC” die al sinds Windows 95 de wereld teistert. Dus via internet op zoek naar wat je noemt een „codec pack” voor Windows XP. Gevonden! Maar de downloadknop werkt niet. Iets met cookies die in mijn browser niet aan staan. Uiteindelijk maar gezocht naar een andere codec pack die zich wel door Microsoft Internet Explorer 7 liet downloaden. En mijn filmpjes doen het weer.

En eindelijk, letterlijk pas uren nadat ik de hardware had aangesloten, was de standaard software gebruiksklaar. De software die voorgeïnstalleerd heette te zijn en waar ik waarschijnlijk ongeveer even veel voor betaald heb als voor de hardware.

Dag 2

Ik zet de EEE Box PC weer aan en Windows klaagt dat de WLAN verbinding zo slecht is.

Dat bleek te kloppen, want die deed het namelijk helemaal niet meer: ik vond in de log van de Fritz!Box niet eens terug dat de EEE geprobeerd had om in te loggen. Opnieuw opstarten mocht niet baten. Nou had ik al in een oud bericht op een forum gelezen dat de nieuwste WLAN drivers voor de EEE problemen met de verbinding gaven, dus toen al het andere niet hielp ging ik via mijn oude PC maar op zoek naar een oude versie van de drivers. Warempel bleken die ook op de Asus site te vinden te zijn en deze installeren loste direct het probleem op.

Linux

Omdat ik nu toch een paar keer moest opstarten heb ik meteen even in de ingebouwde (GNU Linux) opstartomgeving van de EEE Box gekeken. Die is bedoeld voor als Windows het niet doet, om dan toch te kunnen browsen, Skypen en zo.

Maar in die omgeving werkte mijn muis niet. Ik heb hem later met een andere muis geprobeerd en daarmee kwam ik er wel in. Probleem was toen: de helft van de teksten is in het Nederlands en de helft in het Spaans. Verder worden WLAN namen die een spatie bevatten kennelijk niet herkend. Dus jammer, maar voor mij geen Linux. Zelfs niet voorgeïnstalleerd en in 5 seconden opstartend.

Conclusie

Weet de simpele thuisgebruiker dat je op zoek moet naar een „codec pack” van een derde partij om filmpjes te kunnen bekijken? Weet de eenvoudige thuisgebruiker dat je een oude versie van de WLAN driver moet opzoeken en hem zo snel mogelijk moet installeren? Heeft de eenvoudige gebruiker het doorzettingsvermogen om het bastion Linux binnen te dringen? Is het normaal dat je nog uren moet wachten tot je PC met voorgeïnstalleerde software het ook echt doet?

Op het apparaat zelf heb ik niets aan te merken. Dat hij even snel zou zijn als mijn „oude” PC, dat wist ik vooraf. Maar ik kocht hem ook niet als snelheidsmonster, ik kocht hem omdat hij zoveel stiller is. Maar dan die software…

Mijn conclusie is dat, net als in het jaar 2000, hardware nog steeds een zeer grote voorsprong heeft op software.

4 gedachtes over “Asus EEE Box PC B202

  1. De hoeveelheid geheugen is waarschijnlijk niet het grootste probleem, maar dat de processor en het videogedeelte niet krachtig genoeg zijn voor het decoderen van HD filmpjes.

  2. *update*
    In dit artikel noemde ik nog niet dat een eco-PC zoals de Asus BOX PC energiezuiniger is. Ik krijg over het afgelopen jaar geld terug van het elektriciteitsbedrijf waarmee ik deze computer al bijna betaald heb. En het maandbedrag is nu met 25 Euro gezakt.

Vertel jouw mening

