Winkelen met de Franse slag: Pixmania

shoppingHet opzetje voor dit artikel heb ik al zo’n 3 jaar geleden geschreven. In die tijd wilde ik een speciaal kabeltje hebben voor een bepaald moederbord, maar dat kabeltje bleek zo speciaal te zijn dat het bijna nergens te vinden was. Van de paar internetwinkels waar ze dit kabeltje verkochten, was de winkel „Pixmania” veruit de goedkoopste. Het kabeltje was op voorraad, ik betaalde met iDEAL, dus wat kon er nu nog mis gaan?

Maar na een hele week wachten had ik het kabeltje (en de rest van de bestelling) nog niet in huis.

Het kabeltje was nog niet verzonden, maar intussen had ik al wel spam van Pixmania ontvangen, daarom heb ik de klantenservice gemaild om te vragen waar die bestelling bleef. In plaats van een antwoord op mijn vraag kreeg ik alleen een irrelevant stukje gekopieerd uit de FAQ toegestuurd en bij navraag alleen nog onvriendelijk de verwijzing dat ik maar in de FAQ moest kijken.

Op dat moment ben ik eens op internet op zoek gegaan naar de reputatie van dit bedrijf.

Consumenten

Had ik dat maar eerder gedaan! In de Shopsurvey van tweakers.net waren de klachten van de tweakertjes niet van de lucht.

Ook andere gebruikersforums op internet zoals internetoplichting.nl, beslist.nl en de forums van Vara’s Kassa, TROS Radar en de consumentenbond waren bezaaid met berichten van Nederlandse klanten die allemaal dezelfde nare ervaringen met Pixmania hadden. En dan heb ik het alleen nog over de forums voor Nederlandse klanten, maar hetzelfde kon je destijds ook lezen in andere talen.

Klanten klagen over:

  • ongewenste artikelen die vanzelf aan het winkelmandje toegevoegd worden;
  • lang moeten wachten op artikelen, die volgens de site op voorraad zouden zijn;
  • slecht verpakken van kwetsbare apparatuur;
  • versies voorzien van alleen een Franstalige handleiding;
  • problemen bij het omruilen van verkeerde/kapotte leveringen;
  • moeilijk terugkrijgen van geld na een geannuleerde bestelling (klagen via thuiswinkel.org of de CreditCard maatschappij werkt nog het best).

Ik begon met te vertellen dat ik de opzet voor dit artikel 3 jaar geleden gemaakt heb. Ik nam aan dat ik deze tekst intussen wel kon weggooien: als het bedrijf de klantenservice niet verbeterd had, dan zouden ze wel failliet gegaan zijn door de slechte service. Dat dacht ik, maar ik heb het artikel toch gepubliceerd want als ik nu op het tweakers forum kijk stromen over dit bedrijf momenteel nog steeds dezelfde klachten binnen als drie jaar geleden!

Bedrijf

Officieel is Pixmania gevestigd in (belastingparadijs) Rotterdam: vorig jaar
Lichtenauerlaan 178, 3062 ME
en momenteel
Weena 674, 3012 CN.

Voor zo ongeveer elk Europees land is er een gelokaliseerde versie van de gelikte website, maar bestellingen worden altijd vanuit Parijs verzonden en ook wat je terug moet sturen gaat (op jouw kosten!) naar Parijs.

Op kieskeurig.nl kwam Pixmania bij veel artikelen als goedkoopste aanbieder uit de bus en voor incourante artikelen is dit vaak de enige website die aangeeft dat het artikel „op voorraad” is.

Moederbedrijf Fotovista heeft een eigen vermogen van net onder 18,8 miljoen euro en maakte in het jaar dat op 31/3/2005 eindigde 51,4 miljoen euro omzet en maar liefst 6,2 miljoen euro winst. Het bedrijf heeft twee activiteiten: een 30 jaar oud fotolaboratorium en sinds 2000 is het bedrijf tevens postorder retailer in consumentenelektronica.

Een paar jaar geleden nam een Engels bedrijf een meerderheidsbelang in Pixmania. De Engelsen ontdekten een miljoenenfraude door magazijnmedewerkers in Frankrijk. De omzet is nadien explosief gestegen, maar klachten van klanten blijven binnenstromen.

Pixmania betaalt een provisie aan websites die bezoekers doorverwijzen: 60 cent voor elke registrerende bezoeker, 2,50 als de bezoeker ook een order plaatst en uiteindelijk zelfs 3% of meer van de omzet.

-update- Thuiswinkel.org

Pixmania was in 2009 weliswaar lid van thuiswinkel.org, maar was toen „nog niet door de certificering heen” (zie: emerce.nl). Eind 2010 komt Pixmania niet meer in de ledenlijst voor.

6 gedachtes over “Winkelen met de Franse slag: Pixmania

  1. Nieuwe omzetcijfers van PixMania: in het fiscale jaar dat eindigde op 2012-04-28 maakten ze £655 miljoen omzet en £20 miljoen verlies. In 2010 maakten ze nog £897 miljoen omzet en in 2011 maakten ze nog £3½ miljoen winst. Dixons kocht in 2007 77% van het bedrijf voor 266 miljoen, vandaag kopen ze 22% voor 8 miljoen.
    Het bedrijf Pixmania daalde in deze vijf jaar dus bijna 90% in waarde.

    Zie: Dixons bigwig dispatched to salvage gadget souk PIXmania

Vertel jouw mening

