De „laatste mijl” wordt binnenkort korter

internetBinnenkort stopt het analoge telefoonnet zoals we dat al zo lang kennen. De centrales waar nu nog alle koperdraden heen lopen zullen verdwijnen en iedereen gaat digitaal „bellen over ip”.

Dit is geen voorspelling waarvan — zoals bij de meeste voorspellingen — over 10 jaar nog helemaal niks gerealiseerd is, maar het is een plan van kpn Telecom dat intussen al in uitvoering is.

In Hoorn (NH) zijn bijvoorbeeld al de straatkasten vervangen: voortaan gaan daar je koperdraden over op een landelijk ip netwerk. Via een aantal data-centra zal je telefoongesprek geschakeld worden.

De kpn-interne naam van dit project is „All ip”, het eerste product dat je als consument op het nieuwe netwerk kunt afnemen heet „vdsl” (30 Mbps internet).

10 Jaar geleden waren er in Nederland nog 10 miljoen analoge aansluitingen, intussen is dat nog niet eens de helft meer. Dat is wel handig, nu kpn het hele telefoonnet wil digitaliseren — voorbereidend werk is gedaan.

In Amerika worden deze kasten ook geplaatst, maar zoals ik al eerder schreef had men daar een probleem met backup-accu’s van een slechte kwaliteit.

Geschiedenis

De ontwikkelingen gaan erg snel: precies 10 jaar geleden moest je bij providers nog bovenop de gewone telefoonkosten een bedrag betalen voor de tijd die je ingelogd was op internet.

Op beperkte schaal werd er geëxperimenteerd met „gratis internet” (klik op: „voor deze pagina kwam je op deze site”), waarbij alternatieve telefoonbedrijven een kick-back van het interconnectietarief betaalden aan de internetprovider.

adsl was nog niet leverbaar en op dat moment verwachtte niemand dat 5 jaar later adsl al door zoveel mensen gebruikt zou worden, met zo’n hoge snelheid, voor zo’n laag vast tarief per maand.

6 gedachtes over “De „laatste mijl” wordt binnenkort korter

  1. Er is een nieuwe on-line tool waarmee je de planning voor jouw aansluiting kunt opzoeken.
    Voor mij staat de upgrade naar vdsl gepland voor januari 2015, met een betrouwbaarheid van „plus of min één maand”.

    – update –
    Deze tool was blijkbaar alleen bedoeld voor kpn medewerkers en kan nu niet meer via internet opgeroepen worden.

  2. Graafwerk voor VDSL gaande
    Graafwerk voor vdsl

    Het is intussen ruim 5 jaar nadat ik de blog geschreven heb. Sinds kort zijn ze bij mij overal in de wijk aan het graven, waarschijnlijk om de telefoonkabels naar de nieuwe straatkasten te brengen. Wat ik zie is dat de „attainable” snelheid hierdoor een heel klein beetje toegenomen is, maar daar merk ik niets van want de „max dslam throughput” is gelijk gebleven en de verbinding is nog steeds gewoon adsl-2+. Wat me aan de telefoonkabel op de foto opviel, was dat er een paar gewone telefoonlijnen direct aan de dikke kabels gelast lijken te zijn en dat het geheel er eigenlijk niet zo solide uitziet.

  3. Planning is nog steeds januari 2015 +/- 1 maand.
    De upgrade gaat officiëel van adsl2+ 12 Mbps naar vvdsl van 90 Mbps.
    Ik hoor nog geen gezoem bij de straatkast.

  4. Afgelopen week is dan eindelijk eindelijk eindelijk mijn adsl2+ aansluiting omgezet naar een vvdsl2 verbinding. Ik moest er wel voor bellen, anders hadden ze het niet gedaan.

    Na een dag was de verbinding stabiel en het modem connect boven de 100Mbps. Volgens speedtest.net haal ik de snelheid van mijn abonnement dag en nacht, maar dat kan natuurlijk komen doordat ik een van de eersten in de buurt ben die overstapt (de oude aansluiting connecte maar op 15kbps en ’s avonds kon ik daarvan maar de helft gebruiken). Effectief is de verbinding nu vooralsnog ongeveer 10 keer zo snel geworden, tegen dezelfde prijs.

    Ik merk wel dat veel websites deze snelheid bij lange na nog niet halen.

Vertel jouw mening

