De krant is stervende

journalisten en krantenToen ik jong was keek ik heel graag naar „Lou Grant” (dramaserie over een krantenredactie) en tiepte ik zelf krantjes voor de buurt. Maar als nú iemand tegen mij zou zeggen dat hij nog een betaald abonnement op een krant heeft, dan zal ik hem/haar waarschijnlijk direct aanzien voor bejaarde.

Zo iemand die verder nog gewoon maandelijks huur betaalt voor een T.65 telefoontoestel, die een interessante internetpagina wil uitprinten om hem zo te kunnen „bewaren”, voor wie een diskette een nieuwigheid is en die de chip in een eprom „klein” noemt.

Banken maakten de stap naar de huidige eeuw door telebankieren te introduceren. Kranten deden helemaal niets en werden links en rechts ingehaald.

Telegraaf Media Groep

Op de site van de commissie Brinkman (intussen overgenomen door een reclamebedrijf) zag ik een interview met Frank Volmer, directeur Telegraaf Media Groep (tmg) Nederland. Het verhaal van de man met de vlotte babbel is heel open en het is duidelijk dat hij heel goed beseft welke problemen er spelen in zijn wereld — maar de krantenwereld is blijkbaar zo’n inflexibele industrieruïne dat daar gewoon niets aan te veranderen was.

Vodpod videos no longer available.
(Oorspronkelijke bron van het filmpje)

Hij vertelt bijvoorbeeld hoe hij de advertenties voor auto’s bijna allemaal verloor aan nieuwkomer Marktplaats — op zolderkamertjes is men nou eenmaal innovatiever dan in een bedrijf dat net uit een kartelsituatie komt, zo zegt hij.

Ook noemt hij het schrijven van stukjes op basis van aangeleverde informatie in plaats van echt journalistiek werk. Hij vertelt dat zijn bedrijf probeert om aan de journalisten die er werken uit te leggen dat ze niet zomaar alle informatie van pr-bureaus moeten overnemen, omdat die vervolgens opmeten hoeveel centimeter gratis publiciteit ze voor hun opdrachtgever gegenereerd hebben.

En hij vertelt dat je het verkopen van een papieren krant bést los kunt zien van journalistiek werk doen.

Het einde van marketing?

Er zijn bepaalde normen en waarden die de maatschappij draaiend houden. De term „normen en waarden” wordt vaak gebruikt, maar welke normen en waarden er dan precies zouden moeten zijn wordt zelden hardop gezegd.

Sinds het eind van de tweede wereldoorlog is in elk geval de onderwerping aan marketing een van de belangrijkste „normen en waarden” in de wereld. Maar sinds de kredietcrisis realiseren steeds meer mensen zich dat adverteren in een krant niet zo goed werkt als men altijd beweerde.

Een krant kost je minder dan het papier waar ze op gedrukt is, de rest van de kosten wordt betaald door de adverteerders. Hoe moeten die journalisten straks betaald worden, als de advertenties het niet meer doen?

Jaren ’80

In Amerika was men in de jaren ’80 al bezig met een elektronische krant, wat blijkt uit deze reportage op YouTube:

Advertenties

Een gedachte over “De krant is stervende

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s