Halogeenlamp met schroeffitting

gloeilampIntussen heb ik in diverse winkels een lamp gevonden die wél een alternatief is voor de gewone gloeilamp: de Halogeen gloeilamp met normale fitting. In vergelijking met een ouderwetse gloeilamp gebruiken ze bijna 30% minder stroom, gaan ze dubbel zo lang mee, geven ze minder warmte af. Deze lampen kunnen gewoon bij het huishoudelijk afval en ze hebben verder bijna alle andere voordelen van de ouderwetse gloeilamp: alleen de prijs is iets hoger.

Prijs en ervaring

De prijs van zo’n lamp varieert van 2 euro voor het ikea huismerk, via tussen 3 en 4 euro voor een lamp van Philips bij Albert Heijn of Kwantum, tot ongeveer 6 euro per stuk voor een lamp van Osram bij de Makro. Het is dus even opletten waar je je aankoop doet.

De Philips EcoClassic / Eco-Halogen heb ik intussen ook in diverse winkels zien liggen.

De IKEA lamp heb ik uitgeprobeerd en hij bevalt goed. Een 53 Watt halogeenlamp geeft volgens het doosje even veel licht als een 75 Watt gloeilamp (840 lm).

Ik vind de halogeenlamp met schroeffitting zelfs beter dan een ouderwetse gloeilamp en voor mij is het probleem van het verbod op gloeilampen daarmee opgelost. Ik ben blij dat ik geen oude lampen hoef heb hoeven hamsteren.

Politiek

Ik zou het nu nog wel interessant vinden om te weten wat de rol van de politiek is geweest: zou deze lamp ook in de winkels zijn komen te liggen als de politiek de gewone gloeilamp niet verboden had? En door wie werd de lobbyist betaald die de politici op het idee bracht?

Waarom komt deze lamp nu pas in de winkels te liggen — want nu ik er naar ging zoeken blijkt dat dit alternatieve type lampen (halogeen met een normale fitting) al jaren gefabriceerd werd!

4 gedachtes over “Halogeenlamp met schroeffitting

  1. Hierboven vertelde ik nog dat Kwantum deze Philips lampen verkoopt. Dat is intussen veranderd: waarschijnlijk is er een vertegenwoordiger van Calex langsgeweest, want ze verkopen nu alleen nog gloeilampen en ouderwetse spaarlampen van dit merk (matte gloeilampen kosten 5 euro per 12 stuks).
    Dit is toch wel een voorbeeld dat laat zien dat ingrijpen door de overheid met het gloeilampenverbod van 1 september echt noodzakelijk is om detailhandelsketens de goede kant op te krijgen.

Vertel jouw mening

