Wat is „in consignatie” — in de handel?

handelsjargonEen winkelier krijgt een partij goederen mee van de leverancier. Hij hoeft deze goederen pas te betalen nadat ze verkocht zijn. Alles wat op een afgesproken moment niet verkocht is kan hij gewoon terugbrengen.

Computerwinkel

In bovenstaande voorbeelden heeft de winkelier de goederen in consignatie gekregen. De leverancier financierde dus de voorraad.

In mijn tijd in de computerhandel was consignatie erg ongebruikelijk, maar het kwam sporadisch toch wel voor. Een groothandel gaf dan bijvoorbeeld in het weekend de complete voorraad van een bepaald product mee naar een computerbeurs.

Douane

En bij de douane heb je ook consignatiegoederen, maar dat is heel wat anders: deze kom je in de computerhandel juist weer wel vaak tegen.

Dit betekent namelijk de importeur pas invoerrechten hoeft te betalen wanneer hij de spullen uit de (lucht-)haven ophaalt. Iemand die grote voorraden importeert, kan op die manier het betalen van de invoerrechten een paar maanden uitstellen. En als hij de goederen naar het buitenland verkoopt, dan hoeft hij zelfs helemaal geen invoerrechten in Nederland te betalen.

2 gedachtes over “Wat is „in consignatie” — in de handel?

  1. Stel dat ik goederen uit Spanje naar Marokko laat komen in consignatie en laat opslaan bij de douane in Casablanca,hoeveel kost mij dat per maand.
    En stel dat ik deze goederen verkoop in Marokko ,moet ik de Invoerrechten betalen of de Spaanse firma.
    Of ik ,ik ben intermediair.
    Ik heb wel een firma in Marokko ,maar ik wil alleen mijn commissie hebben ,meer niet..
    Ik doe wel het werk natuurlijk om de klanten de goederen te laten bekijken.
    Gaarne antwoord.
    M vr gr
    Ed Pents
    Mep le Monde Sarl

    • Beste Ed,
      Je kunt het best een bedrijf in Marokko zoeken dat goederen in consignatie voor je kan opslaan. Zij kunnen je vragen beantwoorden.

Vertel jouw mening

