Digitenne: de beeldkwaliteit

DigitenneHiervoor schreef ik al een artikel waarin ik Digitenne bekeken heb. Dan nu het verschil in beeldkwaliteit tussen je analoge kabelaansluiting en Digitenne: het is heel erg moeilijk, misschien wel onmogelijk om iets objectiefs te zeggen over beeldkwaliteit. Daarom ga ik maar vertellen wat ik vind van de beeldkwaliteit van Digitenne.

Analoge kabel

Allereerst het vergelijkingsmateriaal. Ik had natuurlijk een kabelaansluiting van upc, want wat kabelaanbieder betreft hebt je nou eenmaal geen keuze.

Ik dacht dat ik al goed beeld had, maar toen ik (intussen alweer bijna 4 jaar geleden) mijn crt tv vervangen heb door mijn huidige LCD TV, bleek dat ik toch een betere antennekabel moest kopen voor het allerbeste beeld. Maar daarna heb ik dan ook nauwelijks last gehad van ruis door het beeld of storingen, bijna altijd was het beeld perfect.

Digitaal beeld

Toen kreeg ik een Digitenne kastje in huis. Mijn eerste indruk van het Digitenne beeld was slecht. Het geluid liep een fractie van een seconde achter bij het beeld en er miste een rand bovenaan het beeld. Het bleek dat de default instellingen van de standaarddecoder niet compatibel waren met mijn tv-toestel.

Verschil tussen analoog beeld en digitaal beeld is te zien bij snelle grote bewegingen, randjes rond logo’s en letters en in mistwolken: bij analoge tv worden het beeld dan gewoon onscherp, terwijl het beeld bij digitale tv in die gebieden „blokkerig” wordt – net zoals je dat bijvoorbeeld wel eens ziet in Pathé IMAX (horizontale resolutie: 8000 pixels op 22 meter). Het onscherpe valt niet op als je er niet speciaal naar kijkt, maar dat blokkerige leidt vrij snel af.

Een van de ontwikkelingen die je bij videospelers voor de pc de afgelopen jaren gezien hebt, is dat ze het beeld met opzet onscherp maken, om de beeldkwaliteit die we kennen van de ouderwetse beeldbuis beter te benaderen. Wat al meehelpt is dat de decoder met een analoge SCART kabel aangesloten wordt op de tv, maar dat is niet genoeg.

Voor een Digitenne decoder zouden ze wat meer van de nieuwste features uit pc videospelers moeten overnemen. En omdat een Digitenne decoder tegenwoordig meestal standaard ingebouwd is in het tv toestel, is dit iets waar je op moet letten als je een nieuwe tv koopt.

Op kijkafstand

De compressie is momenteel bij Digitenne erg hoog ingesteld (al is het niet bij alle kanalen even hoog), gevolg daarvan is dat het beeld wat eerder „blokkerig” lijkt te worden. Dat valt vooral op als je bovenop de tv zit, maar op de normale kijkafstand ziet het beeld er bij mij uit als dat van de analoge kabel.

Omdat ik niet zomaar durfde over te stappen, heb ik een tijd lang èn de upc kabel, èn Digitenne op mijn tv aangesloten. Het verschil in beeldkwaliteit was bij mij was zo klein dat ik op kijkafstand niet eens aan het beeld kon zien of ik naar de kabel of naar Digitenne zat te kijken.

Om te kunnen bepalen welk beeld „beter” is, heb ik mijn tv (resolutie: 1366×768) ingesteld op „split screen”. Voor mijn blog heb ik daarvan vanaf kijkafstand een foto gemaakt. Dat deed ik zonder statief en ook nog eens naar JPG omgezet door mijn eenvoudige compactcamera dus de foto hieronder doet het werkelijke beeld absoluut geen recht, maar het gaat er om te kunnen vergelijken.

digitenne-upc-totaal
Links het Digitenne signaal, rechts het analoge kabelsignaal van UPC
  • Wat direct opvalt is dat Digitenne meer beeldlijnen weergeeft
    (maar dit verschil is er niet bij alle kanalen);
  • Je ziet compressierandjes (Digitenne) of onscherpte (upc) langs logo’s en letters;
  • het Digitenne beeld liep in dit geval een fractie van een seconde voor op het kabelsignaal (bij sommige kanalen is het juist andersom);

Het digitale beeld is in dit voorbeeld net iets beter dan het analoge, maar dat kan je pas zien als je in detail vergelijkt. Neem het tekstblok linksonder op de originele foto. Ook op normale kijkafstand zijn de lettertjes via Digitenne net iets duidelijker en beter te lezen dan via de analoge kabel:

Digitenne closeup analoge kabel closeup

digitenne-detail

upc-detail

tv programma’s

Nu ben ik heel gedetailleerd de zichtbare verschillen aan het vergelijken, maar is dat nou eigenlijk allemaal wel belangrijk? Zie ik niet iets veel belangrijkers over het hoofd?

Oorspronkelijk werd Digitenne aangeprezen als „dvd kwaliteit”. Maar een film ziet er nog steeds duidelijk een stuk beter uit vanaf een dvd dan wanneer je hem op tv bekijkt, zelfs als je een goede kabelaansluiting of Digitenne hebt.

Slecht beeld is meestal slecht omdat het gewoon zo wordt uitgezonden: muziekzenders zenden „breedbeeld” uit door simpelweg brede zwarte balken in het kleine oude beeld te zetten (het aantal gebruikte beeldlijnen wordt zo erg laag en de beeldkwaliteit dus ook), storingen door de draadloze verbindingen bij de Tour de France, onscherp beeld en slechte kleuren in herhalingen van Amerikaanse series uit de 80’er jaren, noem maar op.

Zijn die programma’s wel zoveel geld waard?

Als ik dan bij andere mensen zie wat voor slecht beeld men accepteert op hun analoge kabelaansluiting, dan vraag ik me eigenlijk af hoe dat mogelijk is. Zolang ze een voetbal nog van ruis kunnen onderscheiden vinden ze het waarschijnlijk goed genoeg. In elk geval zal voor die mensen de beeldkwaliteit van Digitenne een verbetering zijn.

5 gedachtes over “Digitenne: de beeldkwaliteit

  1. Er zijn twee zenders die een slechtere kwaliteit beeld geven dan de rest: TMF en AT5. Vooral wanneer AT5 het NOS journaal doorgeeft. Maar dat is zowel op de UPC analoge kabel als op Digitenne, dus dat ligt gewoon aan de zenders zelf.

  2. Het beeld van DGT is in mijn geval stukken beter, maar ik heb het idee dat het geluid wat minder gebalanceerd is. Ik moet met DGT vaker het volume aanpassen, omdat zachte geluiden zachter zijn en harde geluiden harder, zoals met slechte MP3´tjes. Ik mis een normalizer.

  3. Ik heb trouwens ook de helpdesk gebeld van KPN. Ik wou namelijk weten wat nou de resolutie is van de ontvanger, want ze praten alleen maar over dat het beeld mooi is. Toen ben ik 2 keer doorverbonden en bij de laatste kreeg ik te horen dat ik het op google moest zoeken.

    KPN kent hun eigen product niet eens…. dan zeg ik NIET DOEN…..

  4. Als je dichter bij de zend toren woont zoals ik prima beeld met 3o cm draadje
    Heel soms kunnen er even wat blokjes zijn maar dat s te verwaarlozen.
    ik ben tevreden
    Jammer dat het geen HDMI aansluiting heeft en uitzendt
    We hebben er wat zenders bij gehad en in Oktober volgt Belgie en Belgie Radio en Vox
    Ja dat kost dus ook meer
    Maar voor die 12,50 vind ik het goedkoop ik hoef geen kabel
    En hou zoals vroeger van ether tv en radio maar ditmaal is het beter dan het vroeger was
    laten ze het maar nog meer verbeteren prima

Vertel jouw mening

