Ellendige enquêtes

„Mag ik u wat vragen?” „Mag het ook een persoonlijke vraag zijn?” Dat zijn zinnetjes die ik herinner uit mijn jeugd, toen waren ze nog onschuldig.

insites-enqueteTegenwoordig word ik vrijwel dagelijks op straat lastiggevallen door irritante verkopers van bijvoorbeeld Oxxio en Oxfam Novib. Ik vraag me eigenlijk af hoe het mogelijk is dat die studenten nog niet allemaal een gebroken neus geslagen zijn door mensen met een korter lontje dan ik, maar dat terzijde.

Waar ik me ook aan erger, vooral omdat het een pest is die zo ontzettend lang duurt, zijn de „enquêtes” die in je beeld poppen op de eerste de beste pagina die je van een website bezoekt. Vooral de sites van kranten en van de publieke omroep hebben daar last van.

Soms is het zo dat zo’n enquête je echt vragen stelt over de site zelf, maar dat is een zeldzaamheid. Meestal heeft zo’n enquête niet meer dan een paar oppervlakkige vragen over de site waar je hem toevallig aantreft, maar wordt het daarna snel duidelijk waar het écht om gaat: om jouw persoonlijke gegevens.

Eigenlijk schandalig dat ook de Nederlandse publieke omroepen zich hiervoor laten misbruiken.

Vertel jouw mening

