Wachten op de huisarts: € 90,- per uur betalen

Zorg / zorgverzekeringDe credietcrisis brengt ons allemaal in moeilijke tijden en zelfs huisartsen hebben het zwaar. Sommigen proberen een zakcentje bij te verdienen door met hun praktijk over te stappen op een 0900-betaalnummer. Maar patiënt/consument Dirk T. Verbeek ontdekte dat sommigen het wel erg bont maken: zijn huisarts rekent maar liefst 90 euro per uur voor alle mensen die hij telefonisch in de wacht heeft staan.

In bericht 4a880500$0$188$e4fe514c@news.xs4all.nl schrijft Dirk dat hij de volgende klacht heeft ingediend bij zijn locale huisartsenpost:

Een bekende die hier op bezoek is meende een kwaaltje te hebben en wilde telefonisch de huisartsenpost om advies vragen.
Tot m’n verbazing zag ik dat dit alleen via een 0900-nummer mogelijk is.
Groter werd de verbazing toen bleek dat dit nummer 1,50 euro/min. moest kosten.
De verbazing veranderde in verontwaardiging toen wij merkten dat dit bedrag ook voor het in de wacht staan berekend wordt.

Ik heb jullie verklaring van het ‘waarom’ voor een 0900 nummer gelezen en mijn verontwaardiging wordt daardoor bepaald niet minder, deze struikroversmentaliteit is een groep van, naar ik aanneem, academisch geschoolden niet waardig.
Ik woon hier al 49 jaar en wij hebben nog nooit een probleem gehad om de huisarts te bereiken wat met een 0900 nummer beter zou zijn verlopen.

Dat deze ‘verklaring’ alleen als pdf wordt aangeboden is op zich een klacht waard.
Ook de bij een klacht aangeboden ‘ondersteuning’ van het IKG schijnt alleen via een 0900 nummer te werken, voorwaar hier is over nagedacht!

Een huisartsenpost dient toegankelijk te zijn voor iedereen.
Mensen met een beperkt beltegoed worden op deze manier effectief buitengesloten van hulp.
Maar ook zij die achter een b.v. bedrijfscentrale zitten kunnen jullie niet bereiken omdat die centrales, met dit soort prijsstructuur heel begrijpelijk, betaalnummers blokkeren.

Ik overweeg deze klacht ook bij mijn zorgverzekeraar en de politiek neer te leggen.

Mijn verzoek is dat jullie zo spoedig mogelijk een normaal regionaal nummer ter beschikking stellen.
En tot die tijd ophouden het verhoogde tarief te berekenen tijdens de wachttijd.

Vertel jouw mening

