Geholpen worden in internetforums

zeitgeistMet iemand helpen is niets mis. Het kost je veel tijd, maar dan help je ook eens een ander: zie het als vrijwilligerswerk. Maar ook geholpen worden is blijkbaar een vak, zo realiseerde ik me laatst.

De erfenis

In het nieuws op radio en tv werd genoemd dat wanneer iemand overlijdt de rechthebbenden van het geld soms niet gevonden kunnen worden. Ambtenaren maken een lijst van rechthebbenden die je via internet kunt raadplegen.

Probleem was dat er geen url bij genoemd werd. De juiste site bleek ook nog eens erg lastig te vinden op internet en toen ik hem eindelijk gevonden had maakte ik er snel een gemakkelijk te vinden artikel van.

Je zou verwachten dat elke bezoeker van die pagina direct doorklikt naar de gezochte link, maar het bleek dat van deze pagina het aantal kliks in bijna dubbel zo hoog was als het aantal kliks uit!

Ik heb toen de zin toegevoegd dat het de bedoeling was dat je klikte op de link. De verhouding verbeterde toen direct iets. Maar duidelijk was het blijkbaar nog steeds niet helemaal, want bijna de helft van de mensen die stemden op het artikel gaf een „duimpje omlaag” (negatieve reacties kwamen vooral na toevoeging van de tweede zin).

Forums en nieuwsgroepen

Forums en nieuwsgroepen op internet zijn verzamelplaatsen van experts, waar je heen kunt gaan om een vraag te stellen. Van de bezoekers mag je wel enige sociale omgangsvormen verwachten, zou je denken, want ze komen langs om wat te vragen en betalen daar niet eens voor…

Buitenlandse Excel forums

Een tijd geleden ben ik op Engelstalige webfora op zoek geweest naar informatie over Microsoft Excel. Wat ik daar zag heeft me niet blij gemaakt.

Ik noem maar één voorbeeldje:

De mensen in het forum in kwestie zijn mensen die beroepsmatig met het programma Excel werken. Iemand vroeg in dit forum om hulp, en aan hem werd door de vrijwilligers precies uitgelegd wat hij fout gedaan had. Mooi toch?

Maar de betreffende persoon tiept niet de nieuwe formule over in zijn spreadsheet. Nee, in plaats daarvan uploadt hij zijn oude spreadsheet naar het forum en de hulpvaardige mede-forumgebruiker mag in dat spreadsheet dan ook nog even voor hem de wijzigingen gaan aanbrengen. Deze persoon kwam rustig een paar dagen achter elkaar terug in het forum om te controleren of het werk al gedaan was en vroeg het gewoon opnieuw toen dit maar niet gebeurde.

faq en moderator

Heel doorzichtig: een nieuweling op een forum of nieuwsgroep gaat eerst even snel een paar vragen van anderen beantwoorden voordat hij zijn eigen vraag stelt.

Het is een ongeschreven regel dat je eerst zelf al wat moeite gedaan hebt om je probleem op te lossen, voordat je de hulp van vrijwilligers inroept. Sommige forums onderkennen het probleem van de luie gebruikers en hebben er zelfs wat over in de faq gezet. De meest simpele vorm van „moeite doen” is de zoekfunctie gebruiken op het forum waar je de vraag wilt gaan stellen. Bijvoorbeeld het Tweakers forum, een forum voor en door computernerds. In de regels van dit forum staat dat je niet „onvoorbereid” een vraag mag stellen: je moet eerst zelf al wat moeite gedaan hebben om het antwoord te vinden en om dit te „bewijzen” hoef je alleen maar op te noemen wat je dan wel al gedaan hebt. Toch zie je ook hier regelmatig berichtjes van mensen die niet eens even op het forum zelf gezocht hebben.

Een moderator moet zorgen dat mensen geen misbruik gaan maken van het forum en wijst mensen terecht op dit soort fouten. Sommige mensen menen daar dan juist nog op te moeten reageren. Ze schrijven dan een algemeen „iedereen bedankt voor de reactie” berichtje, met daarachter „behalve…” en noemen dan alleen degene door wie ze op hun fout zijn gewezen met naam, als een soort wraak.

Trollen

Een „troll” is iemand die in een forum of een nieuwsgroep vragen stelt met alleen de bedoeling om verwarring te zaaien en mensen te irriteren. Mensen die als vrijwilliger dachten een ander te helpen worden het gewillige slachtoffer van de troll.

Je ziet misschien wel eens iemand schrijven die gespecialiseerd is in iets vaags, maar onnozel is in al het andere.

Ook mensen (vaak nieuwelingen die niet lang in het forum blijven) die op berichtjes van de moderator reageren met „och zoiets moet best een keer kunnen” schaar ik onder de categorie „trollen” (op metaniveau).

Solliciteren

Af en toe zie je op forums berichten van mensen die denken te solliciteren of op een andere manier een persoonlijk bericht sturen. Dat lijkt mij toch wel de manier om aan te geven dat je nog niet alles gesnapt hebt van internet dus het is maar te hopen dat het niet gaat om sollicitaties bij internetbedrijven.

Via de uitgaan blog kwamen ook af en toe sollicitaties binnen die bedoeld zijn voor horecabedrijven die daar beschreven werden.

Advertenties

9 gedachtes over “Geholpen worden in internetforums

  1. Ja, hier wil ik toch wel even op reageren. Al die computerwizzards denken altijd maar dat iedereen dezelfde wegen zo maar kan vinden als zij. Het is echt geen kwestie van dom zijn of lui altijd, maar vaak weet je gewoon de weg niet! Ik heb een computer die domweg vaak niet naar mij luistert! Als je dan uren heb zitten zoeken en van alles geprobeerd heb, ben je heel blij als je eindelijk een adres vindt waar iemand het al weet! Sinds ik hier in Zweden woon en niet meer werk, heb ik wel de tijd om uren dingen uit te zoeken en ik moet zeggen dat ik er echt lol in heb een blog bij te houden en foto’s er tussen te zetten en zo, maar toen ik nog werkte had ik dat ook niet. Noem dat maar lui of dom, maar je weet niet hoe veel tijd je kwijt bent en verdoet, omdat je simpelweg niet zo handig bent. Lees maar eens mijn stukjes “de techniek en wij….” en “de techniek en ik”” op mijn blog, dan zie je wel dat die apparaten nooit doen wat ik zeg. (http://baasbraal.wordpress.com) Ik ben logopediste en ik kan feilloos horen waar iemand vandaan komt als ik iemand hoor spreken. Ik kan zelfs zien of horen waar ze hun tong in rust houden en als ik even met iemand praat, kan ik ook (meestal vrij nauwkeurig) raden wat ze graag eten en waar ze een hekel aan hebben. Toch noem ik niet iedereen die dat niet kan dom of lui.

    • Dus volgens jou komt dit gedrag alleen maar doordat mensen niet precies weten hoe een zo’n computerforum werkt? Daar is wel wat voor te zeggen. Hoe zou jij dat gedrag dan noemen?
      Op andere plekken in de samenleving noemen we het volgens mij „asociaal” als iemand zich niet kan of wil aanpassen aan andere mensen.
      Andere mogelijkheid is nog dat er misschien niet eens het besef is dat het gaat om interactie met andere mensen, omdat het „maar” gaat om letters op een computerschermpje dus eigenlijk een spelletje.
      Overigens: het „tweakers” forum dat ik als voorbeeld noem is juist een forum bedoeld voor computerwizzards. En de Excel spreadsheets die ik bedoel waren bepaald niet voor beginners. Maar „dom” is inderdaad niet het goede woord, in de volgende versie zal ik dat weghalen.

  2. ok,ok, als het echt kwaadwillend kennis zuigen is, dan heb je gelijk. Maar jullie wizz-kids denken soms maar al te makkelijk dat je iets zo maar even uitzoekt. Lees maar eens op Beaatjes blog. Die probeert iets met genealogie er op te zetten, lukt niet. Ik heb naar jou verwezen

  3. Als je denkt dat mijn artikel gaat over dat mensen bepaalde technische kennis niet hebben, dan heb je het artikel niet goed begrepen. Het artikel gaat over mensen die geen normale fatsoensregels volgen als ze iets aan vrijwilligers vragen via internet.

    In je berichtjes klinkt het trouwens een beetje alsof je denkt dat de kennis bij „jullie wizz-kids” allemaal vanzelf aangevlogen gekomen is. Dat is natuurlijk niet zo: iemand die ergens veel van weet heeft 10.000 uur moeten leren om te weten wat hij weet, zie bijvoorbeeld dit artikel op mijn blog en het volgende filmpje op YouTube:

    Die 10.000 uur heb jij ook gehad, maar jij hebt ze anders besteed.

  4. Ik vind dit eigenlijk wel een grappige discussie, en ik geloof dat jullie beide een beetje gelijk hebben.
    Tuurlijk zijn er veel wizz-kids op het internet die het allemaal allang weten en vragen van andere afdoen als ‘dom’. Ik heb vaak het idee dat deze wizz-kids zelf net de oplossing hebben gevonden en zichzelf nu heel wat vinden. Aan de andere kant zijn er ook mensen die hun vragen ‘eisen’ en niet stellen. Die groep heeft zelf nog niets uitgezocht maar wil wel graag een antwoord.
    Ik werk zelf in de computersector met klanten en merk het ook aan hen. Vragen omtrent bv. knippen en plakken. Ze zouden ook eens de help van Word kunnen aanklikken.
    Internet is net een echte wereld. Kwestie van geven en nemen. Wees aardig voor elkaar. Heb begrip voor andermans onkunde en inderdaad wees fatsoenlijk.

    BTW. Leuk blog, ik zet je in mijn blogroll

    Groet,
    Beata

  5. Ik heb alles doorgelezen en gekeken en ik denk dat je inderdaad een punt hebt. Het is niet in de haak om weg te lopen met een ander zijn harde werk. In mijn eerste stukje had ik ook al iets geschreven over geen tijd over hebben natuurlijk. Kijk, het ligt er maar aan waar je je 10.000 uur in steekt. Toch ben ik het niet eens met de stelling dat je eignelijk helemaal geen talent hoeft te hebben, maar alleen maar hard hoeft te werken. Ik denk dat je dáár je 10.000 uur in gaat stoppen waar eigenlijk al je talent lag. Dat dringt zich a.h.w. aan je op. Een aantal jaar geleden had ik een reünie van mijn oude lagere school. Ik merkte daar dat wij als kinderen van 11, 12 jaar op hele andere dingen hadden gelet bij onze klasgenoten. Er was iemand die van alle kindern wist wat hun vader voor beroep had destijds. Ik herinnerde me dat iemand plat Barendrechts had gepraat en dat iemand geslist had en iemand die een spleetje tussen de tanden had als hij lachte. HIJ is iets financieels geworden en IK ben logopediste geworden. Misschien wil ik ook wel te veel. Ik wil ook zo graag zo’n supersonisch blog kunnen maken, maar ik heb mijn 10.000 uur al in de logopedie gestoken. Want je hebt echt een heel goed blog, zeg! Ik heb gisteren die hele conspiricy theory over 9/11 zitten kijken. BIZAR!!!! Je kan toch niet beginnen te geloven dat je zoiets uitdenkt, maar dan ook ten uitvoer legt en gewoon 3000 doden van je eigen volk op de koop toeneemt??? Ik kan me er niets bij voorstellen hoe je denkwereld dan zou moeten zijn. Ik heb het van het begin af aan heel raar gevonden, dat ze die aanslag op het Pentagon zo knullig over het voetlicht brachten. Dat maakte me wel een beetje argwanend. Maar ja, verder ging mijn fantasie ook niet.
    OK, dit was denk ik het einde van deze discussie. Ik blijf je volgen. Er staat trouwens een heel verhaal over onze emigratie op http://www.emigreren-naar-zweden.com en dan moet je het blog kiezen. Misschien vind je het wel leuk om te lezen.
    groeten,
    Janneke Baas

  6. In dit voorbeeld zie je hoe een vraag beantwoord wordt en daarna nog door verschillende mensen opnieuw gesteld wordt – een persoon stelt hem zelfs nog een tweede keer nadat hij al er op gewezen is dat het antwoord er al staat.

  7. Voor jou is dat een heel duidelijk voorbeeld, maar ik ben na vier reacties volkomen de draad al kwijt en het zou zo maar kunnen gebeuren dat ik degene was die twee keer dezelfde vraag zou stellen, omdat ik de eerste keer het antwoord helemaal niet begrepen heb. Ik vind het wel leuk dat je helemaal de moeite hebt genomen om een voorbeeld te zoeken. Ik vind het leuk dat je allerlei dingen aan de kaak stelt.Toch blijf ik van mening dat je in dit geval onderschat hoe weinig de mensen weten en hoe veel jij weet. Ik blijf je volgen!

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s