Ik haat uitverkoop

shoppingOp zich is 50% – 70% korting wel leuk, maar in de uitverkoop is meestal alles wat ik wilde kopen in mijn maat uitverkocht. Tijdens de uitverkoop ligt alle kleding met verschillende maten en kleuren door elkaar in dezelfde bak gestort, alsof het afval is.

Dit schijnt een psychologische truc te zijn. Tegen de tijd dat je door hebt dat jouw maat niet meer in de bak ligt, heb je al zoveel tijd verspild met zoeken, dat „niets kopen” geen optie meer is. Dus je koopt dan maar iets dat te klein is, moet de redenatie zijn van de winkeliers.

40% korting
nu tot 60% korting

Ik heb een hekel aan uitverkoop. Als de nieuwe collecties binnen zijn, is binnen twee weken al het leuks in mijn maat uitverkocht. De rest van de tijd hangen de winkels vol met lelijke rotzooi die je een jaar geleden ook al niet wilde kopen. Tot het uiteindelijk in de uitverkoop komt. Gelukkig is er tegenwoordig eBay.

Volgens nu.nl zijn er tegenwoordig winkels die permanent uitverkoop hebben. Volgens mij betekent dit gewoon dat ze hun prijs een beetje verlaagd hebben en dat ze in feite nooit meer echte uitverkoop hebben. Dankzij moderne productieplanning hoeven ze geen grote voorraden meer te produceren, maar alleen dat wat er in een week verkocht kan worden.

Goudzoekers

Ook het programma Goudzoekers heeft een aflevering gemaakt over de uitverkoop: aflevering 6 van seizoen 2010.

Alles €9,99
Alles?
Vertel jouw mening

