Blafhert 100.000 bezoekers

In januari 2006 ben ik begonnen ben met bloggen en intussen zijn alle pagina’s samen ruim 100.000 keer bekeken: gemiddeld 300 lezers per artikel dus, allemaal hartelijk dank voor de aandacht!

Een gedenkwaardig moment en tijd voor een terugblik.

Wat ik wilde schrijven

In eerste instantie heb ik de blog gemaakt om allerlei informatie die ik her en der verzameld had gemakkelijk op internet te kunnen publiceren. Het is de bedoeling dat nog veel meer briefjes en diskettes op de blog komen te staan: op die manier zijn ze voor mezelf en voor iedereen toegankelijk vanaf elke pc.

Verder waren er onderwerpen waar ik zelf naar zocht op internet, maar waarover geen informatie te vinden was. Daarover schreef ik dan zelf een artikel. En daardoor kwam ik op het idee om allerlei andere kennis waarover nog niets op internet te vinden is, vast te leggen voor de toekomst.

Het kost in elk geval allemaal ontzettend veel tijd en het is nog lang niet klaar.

Wat ik wilde bereiken

Ik hoopte mensen te vinden met precies dezelfde interesses als ik. Of nog beter: een groep van mensen (forum) met precies dezelfde interesse in economie en samenleving.

Mijn zoektocht begint te lijken op de zoektocht naar „de gewone man” van Pisa (begin jaren ’80).

De lezers

Onder mijn lezers allerlei soorten mensen, ook journalisten en politici. De onderwerpen zijn heel divers, maar toch heeft mijn blog een aantal vaste lezers die elk nieuw artikel binnen enkele dagen tot een week lezen.

Als lezers mijn artikel vonden via een zoekmachine, dan kan ik zien naar welke tekst ze gezocht hebben. Soms kan je daardoor zien dat mensen dezelfde gedachtenkronkel hebben als ik, soms geeft het mij juist weer nieuwe inspiratie om over bepaalde onderwerpen verder te zoeken. Soms zie je ook dat iemand mijn pagina al gelezen moet hebben, omdat iemand zoekt op een speciale woordcombinatie die alleen ik ooit gebruikt heb op internet.

Bij zoekmachine Google kan ik informatie vinden over zoekopdrachten waarmee mijn artikelen gevonden werden, ook als iemand niet op mijn artikel geklikt heeft. Helaas blijkt daaruit dat de meeste mensen de zoekmachine anders gebruiken dan ik: de meeste mensen kijken maar zelden verder dan alleen het eerste resultatenscherm van Google — en heel veel mensen kijken zelfs alleen naar de allereerste hit.

Als mensen naar een onderwerp zoeken dat op tv of in het nieuws geweest is, waar wat over op mijn blog staat, dan komt het meeste verkeer niet direct na de uitzending, maar gewoonlijk pas de eerstvolgende werkdag.

Verbazingwekkend trouwens hoeveel manieren er zijn om „Turkije” verkeerd te schrijven — en dat Google dan toch nog weet dat je Turkije bedoelt.

Wat ik nog zou willen verbeteren

Ik vind het nog wel jammer dat er nauwelijks feedback gegeven wordt door de lezers, niet in de vorm van „comments” en niet in de vorm van „ratings”. Ik zou het bijvoorbeeld prettig vinden als mensen aanvullende links hadden op de onderwerpen waarover ik schrijf.

Vervelend is dat op internet steeds links verdwijnen: kranten en sites die worden overgenomen veranderen zomaar van domeinnaam, een nieuw cms betekent dat alle url’s van een site veranderen, YouTube verwijdert soms filmpjes waar ik naar verwijs, omdat ze niet in overeenstemming zouden zijn met de regels en oude actualiteitenprogramma’s van tv mogen soms ineens niet meer bekeken worden.

Vaak lukt het me om de informatie ergens terug te vinden en opnieuw te linken, maar het zou handiger zijn als deze links gewoon zouden blijven werken (en het auteursrecht goed geregeld zou zijn).

Vertel jouw mening

