Hoeveel verdient het nou als… zwerver?

dakloosEen moment heb ik er aan gedacht om „internetzwerver” te worden: op burgerlijke forums irritant aanwezig zijn en af en toe mensen vragen om geld. Maar toen ik ging Googlen naar dit woord, bleek het niet eens een nieuw woord te zijn.

Dakloze

Met 2 uur per dag of 2 dagen per week bedelen kan je een modaal inkomen bij elkaar verdienen.

Is het nou zwerver of is het dakloze? Ik gebruik de woorden zwerver, dakloze en bedelaar altijd door elkaar. Maar hoe je ze ook noemt: in Nederland wordt er door de hulpverlenings­industrie behoorlijk wat moeite gedaan om daklozen aan onderdak te helpen. De afgelopen jaren werd er in de grote steden bijvoorbeeld bijna € 30.000 per dakloze uitgetrokken om ze aan een onderdak te helpen.

Vervelende zwervers

Ooit zat er ineens een zwerver in mijn portiek. De buurvrouw beloofde voor hem een tosti te maken. Toen dat wat lang duurde riep de zwerver „ze zeggen dat ze een tosti voor je maken maar intussen bellen ze de politie” en daarna heb ik niets meer van hem gezien.

Een paar keer vond ik het extra vervelend wanneer er een zwerver naar me toe kwam om te vragen of ik geld had. Bijvoorbeeld ‘s nachts op het Leidseplein terwijl ik stond te pinnen, of in een verlaten parkeergarage in de Bijlmer.

Albert Heijn zwervers

In de Amsterdamse buurt waar ik woon heb je verder alleen heel nette zwervers, zoals dat ook hoort in een nette buurt. Elke Albert Heijn bij mij in de wijk heeft zijn eigen vaste zwerver. Ik noem ze naar het attribuut dat ze altijd bij zich hebben: de zwerver met hond, de zwerver met gitaar en de zwerver met Daklozenkrant.

Deze zwervers vragen niet om geld (niet met woorden), maar van een groot deel van vrouwen die hun winkelkarretje terugzetten krijgen ze het 50 cent muntje.

Als zwerver moet je wel opletten met wat je wel en niet vertelt. Een van de vorige Albert Heijn-huis-zwervers hoorde ik vol trots aan zijn gulle geefsters vertellen hoe goed zijn vakantie van een maand in Nieuw-Zeeland bevallen was. Vrij snel hierna stond er op deze plek een nieuwe zwerver.

Hoeveel verdient een zwerver?

De hoogte van het inkomen van een zwerver is afhankelijk van de plaats: welk land en welke stad. In de praktijk zijn ze belastingvrij.

Een paar jaar geleden las ik een onderzoek dat stelt dat je in Nederland bij de uitgang van de supermarkt zo’n 30 per uur verdient. Dat betekent dat je elke dag gemiddeld 2 uur zwerver moet zijn voor een modaal inkomen. De opbrengst schijnt tegenwoordig ook wel eens 40 tot 60 euro per uur te kunnen worden.

In Rotterdam berekenden ze een opbrengst per dag: bedelaars verdienen daar tussen 90 en 150 euro per dag bovenop hun uitkering van 500 á 600 euro per maand. Een gemiddelde bedelaar die 2 dagen per week werkt heeft dus een modaal inkomen en met 3½ dag werken verdient hij anderhalf keer modaal.

Ook in de Verenigde Staten kent men de Supermarktzwerver. Volgens komonews.com (feb 2008) verdient een goede zwerver bij een supermarkt daar 300 US-dollar per dag – dat is een bedrag waar werknemers van die supermarkt een hele week voor moeten werken.

Eigenlijk zou je royaal moeten kunnen leven van een modaal inkomen (de helft van de Nederlanders moet het immers met minder doen), zeker als je niet de lasten van een woning en een auto hebt. Maar helaas lukt het in de praktijk vaak niet, omdat het bij elkaar gebedelde geld op gaat aan alcohol en drugs.

Zwerven als bijbaan

Ergens klinkt het wel aantrekkelijk om het inkomen dat ik nu heb ook te kunnen verdienen in minder dan 5 dagen per week of minder dan 8 uur per dag. Maar aan de andere kant staan dan ook wel weer extra kosten: in de extra uren die je thuis bent moet je de gratis koffie en gratis verwarming missen die je bij een kantoorbaan wel hebt.

Je kunt ook als bijbaan zwerver worden. Sterker nog: in het Verenigd Koninkrijk schijnt dit al volop te gebeuren en met succes, volgens het artikel Bedelen als bijbaan (derondetafel.org, augustus 2009).

In deze reactie op dat artikel lees je hoe je onbedoeld geld kunt verdienen op straat:

Om de tijd te doden, vroeg ik mijn zoon of hij in het openbaar een liedje zou durven spelen. Welnu daar zat hij niet mee, en even later stond hij als een volleerd artiest op te treden. […] Zijn product was… vertedering. Een vlammend rode haardos, en grote lichtgroene ogen die naar binnen gekeerd een diepe ernst uitstraalde. Alles bij elkaar genoeg voor een uurloon van ruim 250 gulden.

Ruim dertig jaar later speelt hij veel beter, en treed nog wel eens op. Maar dat eerste uurloon heeft hij nooit meer gehaald.

Een gedachte over “Hoeveel verdient het nou als… zwerver?

Vertel jouw mening

