Plintverwarming

huis en tuinVaste lezers van mijn blog weten dat ik in Amsterdam woon. Hier zijn de appartementen aan de kleine kant. Ik verwarm nog gewoon met een kachel, maar zou wel graag willen moderniseren. Ik vind dat CV-radiatoren in zo’n klein appartement altijd in het zicht zitten, ze staan overal in de weg en ze nemen kostbare ruimte in. Op zoek naar een goed alternatief liep ik tegen de „plintverwarming” aan.

Het woord „plintverwarming” wordt gebruikt wordt voor 2 totaal verschillende verwarmingssystemen:

  • je hebt plintverwarming speciaal voor de keuken;
  • en plintverwarming die er uit ziet als een plint.

Hierover zometeen meer.

In vergelijking met een vrijstaande woning hoef je in een Amsterdams appartement nauwelijks te verwarmen. Als ik wel eens hoor hoeveel een gezin kan besparen met extra isolatie of een HR-ketel, is dat bijna altijd meer dan wat ik in totaal uitgeef aan gas en elektra. Omdat er maar zo weinig energie nodig is, zou ik gebruik moeten kunnen maken van extra kleine verwarmingselementen: de plintverwarming dus.

Plintverwarming voor de keuken

In Nederland is het de gewoonte om de ruimte tussen vloer en keukenblok dicht te timmeren, dit noemen ze een plint. Er zijn verwarmingstoestellen die je in precies deze ruimte kunt inbouwen. Een elektrisch ventilatortje zorgt ervoor dat de (koude) lucht van de vloer door het apparaat heen gaat om verwarmd te worden.

Dat verwarmen kan elektrisch, maar ook door het apparaat aan te sluiten op de CV-installatie.

Het nadeel is dat je er een ventilator bij krijgt in de keuken — die maakt geluid. Het voordeel is dat er een ouderwetse radiator weg kan uit de keuken en daardoor heb je meer ruimte voor een kast of een groter keukenblok.

Leverancier bijvoorbeeld

Dit type plintverwarming noemt men ook wel „kick space”.

Plintverwarming als plint

Het andere systeem met de naam plintverwarming lijkt hier helemaal niet op. Dat is namelijk een systeem waarbij de verwarmingselementen de vorm van een gewone plint hebben. Je schroeft ze tegen de muur, als je wilt de hele kamer rond.

Dit systeem is speciaal geschikt om de ruimte van een ouderwetse radiator te besparen. Volgens de importeurs geeft het ook nog eens een behaaglijkere warmte dan vloerverwarming, convectorputten of ouderwetse radiatoren.

Ook dit systeem is verkrijgbaar in een versie die je aansluit op de CV-ketel en een elektrische versie. Bij die laatste zou je zelfs extra stopcontacten in je verwarmingsplint kunnen zetten.

Dit systeem lijkt me ideaal voor mijn woning, maar ik schrok wel even van de prijs. Het ziet er uit als een metalen kabelgoot en die vind ik met zo’n 50 Euro per strekkende meter al duur, maar dit systeem is nog veel duurder. Terwijl ouderwetse radiatoren bijna niets kosten. Aan de andere kant bespaart het ruimte — en die is hier ook erg duur — en zo te zien lost dit meteen het probleem op dat je anders hebt bij het afwerken van de randen van laminaat of parket.

Leveranciers bijvoorbeeld:

Ervaring

Over plintverwarming voor de keuken lees je veel ervaring op internet (het lijkt wel of iedereen problemen heeft met het geluid van de ventilator), maar de plintvormige plintverwarming lijkt nieuw te zijn want daar lees ik nog niets over.

Misschien is er een lezer van mijn blog die al ervaring heeft?

6 gedachtes over “Plintverwarming

  1. ik zie dat er helaas geen reacties zijn op je vragen.
    Ik sta nl. voor de zelfde vragen. Ik ben allergies voor geluiden. Mijn vraag is of je inmiddels al plintverwarming hebt geplaatst en of het je bevalt, wat je als voor en nadelen ervaart?

    groet
    Mieke

    • Mieke, helaas, ik heb nog geen plintverwarming geplaatst en ben ook nog niet in de showrooms wezen kijken.

  2. goede dag ben van belgie heb al 30jaar electrische plintverwarming van merk elpan toen in der tijd kwam dit van zweden ben daar heel kontent mee en lawaai maakt dit niets in nederland is er een firma die dat verkoopt type maar eens elpan plintverwarming in en is simpel zelf te plaatsen grtj theo

  3. Hi, ik kwam toevallig deze blog tegen. Ik zag een website met echte plintverwarming. Ze noemen het TMM Climaboard. Als je even googeld kom je het vanzelf wel tegen. Het is 15 cm hoog en maar 3 cm diep. Als ik het zo lees is het zeker de moeite waard om deze investering te doen. Bespaard veel ruimte en energie!

Vertel jouw mening

