„Climategate”, of: liegen voor het goede doel

Climategate” staat, in het kort samengevat, voor: hackers hebben e-mail van de University of East Anglia (UK) openbaar gemaakt, waardoor bewezen werd dat VN-wetenschappers jaren lang opzettelijk informatie over klimaatverandering die ze in de openbaarheid brachten verdraaiden. Toen ik dit las herinnerde ik me dat in mijn jeugd de „goede” mensen ook al soms leugens vertelden over het milieu.

Mijn jeugd

Als kind was ik uiteraard al heel erg begaan met het milieu. Zodoende hoorde ik dat iemand een groepje mensen wilde optrommelen voor een demonstatie voor een goed milieudoel. Hij vertelde wat er aan het publiek duidelijk gemaakt zou worden: een mooi verhaal, maar zo overdreven dat het gewoon niet waar meer was.

„Het is niet belangrijk dat het niet waar is,
het is belangrijk dat we gaan actievoeren.”

was het antwoord. Deze reactie vormde een sleutelgebeurtenis in mijn jeugd.

Liegen voor het goede doel

South Park s13e11:
Whale Whores

Want alleen ik, maar verder niemand, vond blijkbaar de waarheid belangrijk. Het was voor mij op dat moment een groot raadsel dat mensen die met zulk goed doel bezig zijn toch zulke in en in slechte mensen konden zijn.

Daarna viel het me steeds weer op dat als het over bepaalde onderwerpen gaat de „strijders” zo fanatiek zijn dat ze er geen moeite mee hebben om te liegen voor hun zelfverklaarde goede doel. Tegen beter weten in, want zij vinden dat hun goede doel de aandacht „verdient”.

Climategate

De wetenschappers die betrokken waren bij Climategate hebben de suggestie gewekt dat ze op een wetenschappelijke manier konden onderbouwen dat de aarde opwarmt en dat CO2 uitstoot van machines hiervan de belangrijkste oorzaak is. Naar mensen die het tegendeel konden bewijzen werd niet geluisterd.

Je hoort verbazingwekkend weinig over Climategate op de Nederlandse televisie, zelfs niet nu „Kopenhagen” een dagelijks thema is.

Maar voor wie op de hoogte wil blijven van het echte nieuws hebben we tegenwoordig gelukkig het internet:

Goed doel

En ook nu heb ik zelfs letterlijk gelezen dat Climategate niet belangrijk zou zijn, omdat het doel goed is.

Natuurlijk is een goed milieu een goed doel, maar we moeten wel de ware oorzaak in het oog houden en we moeten er zeker voor waken dat managers en politici deze gelegenheid misbruiken voor hun dubbele agenda.

Als je het mij vraagt wordt de werkelijke schade aan het milieu veroorzaakt door het toelaten van „Externalized Costs”: de kosten worden niet gelegd waar ze horen (bij de vervuiler), maar door middel van belastingen, verzekeringspremie of bijvoorbeeld handel in aandelen CO2 verdeeld over groepen burgers — ook de burgers die wèl anders leven voor een beter milieu.

2 gedachtes over “„Climategate”, of: liegen voor het goede doel

  1. CO2 is zwaarder dan lucht. Dat kan je bijvoorbeeld zien wanneer CO2 in de vorm van „droog ijs” gebruikt wordt om mist te maken voor TV-opnames. Het kan dus geen broeikasgas zijn zoals de gassen die destijds verantwoordelijk waren voor het gat in de Ozonlaag.
    De mens is voor zo’n 6% van de CO2 productie verantwoordelijk, biologische processen in de natuur zelf zorgen voor de rest. De natuur breekt ook bijna al het geproduceerde CO2 weer af in groene planten.
    De toename van CO2 in de atmosfeer is sinds de oliecrisis in de jaren ’70 zo’n 3% per jaar. Als dit alleen door mensen veroorzaakt zou worden dan zou dit betekenen dat er dubbel zo veel mensen zijn als wat de aarde aan kan – maar dat kan het niet zijn omdat het aantal mensen op aarde sinds de jaren ’70 weer ruim verdubbeld is.
    Andere mogelijkheid is dat we gewoon teveel oerwoud gekapt hebben. Ons geluk is dat door de hogere concentratie CO2 de groene vegetatie vanzelf zal toenemen.

Vertel jouw mening

