GPS navigatie op Nokia 6303 telefoon

GPS ontvanger voor Nokia 6303Toen Google aankondigde navigatie op de mobiele telefoon te introduceren stond de wereld (met name de Tom Tom beurskoers) op z’n kop. Dat terwijl navigatie op de mobiele telefoon toch al jaren bestaat. Onlangs heb ik een Nokia 6303 telefoon gekocht, wat geen dure telefoon is maar toch bleek er gratis de „Nokia Maps” navigatiesoftware al op te staan. In dit artikel lees je wat mijn ervaring met navigeren op deze telefoon is.

Navigatie

In de auto heb ik geen TomTom, ik zoek nog — old-skool — de te volgen route op thuis voordat ik vertrek, op internet.

Ik heb wel eens gereden in een auto met ingebouwde navigatie, maar in die tijd had ik vaak problemen met ontvangst in het centrum van een stad en bij mist. Het kwam er vaak op neer dat precies op de momenten dat je het systeem het hardst nodig had, dat er dan geen goede ontvangst was.

Een moderne gps ontvanger werkt veel beter: de ontvanger die ik nu gekocht heb heeft bij mij in huis zelfs ontvangst en bij lopend navigeren blijft hij het doen als ik hem in mijn borstzakje stop.

gps ontvanger

Om te kunnen navigeren moet de telefoon natuurlijk weten waar je precies bent. Dat bepaalt hij door gebruik te maken van gps satellieten en daarvoor heeft hij een ontvanger nodig. Bij sommige telefoons is die gps ontvanger ingebouwd, maar bij de slanke Nokia 6303 niet. Hiervoor moet je een losse (BlueTooth) gps ontvanger kopen, in de volksmond ook wel een „gps muis” genoemd.

Nokia LD-4W GPS ontvanger
Nokia LD-4W gps ontvanger

De handleiding van de telefoon adviseert ontvanger type LD-4W (van het merk Nokia), dus die heb ik gekocht. In telefoonwinkels in Amsterdam was hij nergens te vinden, maar volgens de bekende Amerikaanse veilingsite bleek in Duitsland het aanbod groot en de prijs laag. Uiteindelijk vond ik hem ook goedkoop bij een Nederlandse internetwinkel, waar ik hem (voor een paar tientjes) besteld heb.

Zo’n losse ontvanger heeft een eigen batterij, die apart moet worden opgeladen; dat is tegelijk een nadeel en een voordeel (zie de comments). Het handige van deze Nokia ontvanger is dat er een autolader bij zit die je kunt ruilen met de oplader van de telefoon. Zo heb je met 1 aankoop direct alles dat je nodig hebt om mobiel te zijn.

De LD-4W heeft na het aanzetten eerst even een paar minuten goede satellietontvangst nodig om te vinden waar hij precies is, maar als hij dat eenmaal weet dan blijft hij je met het grootste gemak op een paar meter nauwkeurig volgen.

Nav4all

Helemaal gratis zijn de gesproken aanwijzingen in nav4all.com. Je kunt kiezen uit mannenstemmen en vrouwenstemmen in practisch alle populaire talen van de wereld. Hij/zij vertelt je waar je moet rijden en waarschuwt je zelfs met een discreet „let op” als je te hard rijdt.

Op deze manier navigeren werkt perfect!

Zolang je het doel nog niet bereikt hebt geeft een pijl in het display aan welke afslag (of rijstrook) je moet nemen. Rij je door een lange tunnel dan verandert de pijl even van groen in rood. Heb je het doel bereikt, dan gaat de pijl als een kompas wijzen naar je bestemming zodat je precies ziet in welke richting je moet lopen als je eindelijk een parkeerplek gevonden hebt. Nav4all onthoudt die parkeerplek voor je.

Toch heb ik kritiek op Nav4all. Het is typisch een product gemaakt door nerds: je kunt er alles mee, maar als je eerlijk bent is de userinterface gewoon mislukt. Enorm lange textuele menu’s zorgen ervoor dat de meeste mensen in de software zullen verdwalen nog voordat ze beginnen met navigeren.

Het werd me duidelijk waarom Tom Tom inderdaad wat te vrezen heeft als Google zich op deze markt begeeft. Degene die de navigatiemarkt zal domineren is niet de bezitter van schaarse digitale kaarten, niet degene die als enige een goede gps chip kan bakken en niet degene die kleine computertjes kan programmeren.
Nee, het is degene die een gebruikersvriendelijke userinterface kan bedenken.

– update – Nav4all is uit de lucht gehaald door Nokia, zie de comments.

Google Maps en Яндекс.Карты

Op de Nokia 6303 telefoon kan je programmaatjes installeren en ik heb er twee gevonden die bedoeld zijn voor navigatie. Er zijn twee sites waar je ze kunt downloaden; de eerste ken je waarschijnlijk al vanwege de satellietbeelden op internet, de tweede site is het vergelijkbare product van een Russische concurrent.

Мобильные Яндекс.Карты ondersteunt de losse Nokia ontvanger wel en kan zo je huidige locatie op de kaart of satellietfoto laten zien. Routes berekenen doet Yandex alleen voor je binnen het Oostblok (in Nederland krijg je de foutmelding „service niet beschikbaar in uw regio” — maar dan in het Russisch). De kaarten van Nederland laten de wat kleinere straten niet zien.

– update –
Яндекс.Карты is niet meer toegankelijk vanuit Nederland, zie de comments.

Wayfinder

Dan vond ik nog wayfinder.com, maar omdat ik nergens op de site de prijzen kon vinden heb ik die verder niet uitgeprobeerd.

Kosten dataverkeer

Al dat genavigeer kost je behalve de aanschaf van de gps ontvanger en eventuele „abonnement” op de software natuurlijk ook nog het nodige aan mobiel dataverkeer.

De hoogte van de rekening na een maand lang experimenteren viel me heel erg mee. Inclusief downloaden van de hierboven genoemde software, uitproberen en een paar uur navigeren was het alles bij elkaar nog niet eens 10 Euro, die netjes betaald werd uit mijn gespaarde „altijd geldige” oude beltegoed. Zou het meer worden, dan kan ik bij mijn provider (t-mobile) altijd nog „onbeperkt internet” nemen voor 10 Euro per maand.

Conclusie

Er komt een oneindige stroom van gps gadgets op de markt. Maar voor mij is navigeren op de telefoon handig genoeg, ik ga hier geen apart kastje meer voor aanschaffen.

5 gedachtes over “GPS navigatie op Nokia 6303 telefoon

  1. theregister.co.uk: Nokia killed free navigation, alleges EU complaint (2010-03-09)
    Telefoonfabrikant Nokia maakt reclame in de massamedia met „gratis navigatie”, maar dit blijkt alleen voor de nieuwste modellen van hun eigen merk te gelden.
    De gratis navigatie die er al veel eerder bestond voor alle telefoons hebben ze uit de lucht genomen door een bedrijf over te kopen. Een bezorgde burger heeft een klacht over dit machtsmisbruik ingediend bij de EU.

  2. -update-

    De nieuwste versie van Google Maps voor deze telefoon is nog steeds v2.3.2 en die doet het nog perfect.

    De Yandex die ik geïnstalleerd had blijkt niet meer te werken: hij klaagt dat internet niet beschikbaar is. Blijkbaar is de server geblokkeerd. Je kunt in „оффлайн” modus gaan, maar dan worden natuurlijk geen nieuwe kaarten opgehaald.

    Sinds ruim een maand is de gratis navigatie van Google voor Nederland op Android telefoons operationeel.

  3. – update –

    De aparte batterij is het belangrijkste nadeel van de losse GPS ontvanger: je gebruikt je telefoon veel vaker dan de GPS ontvanger, maar je moet wel regelmatig zorgen dat de accu van de ontvanger opgeladen blijft.

    Intussen heb ik een Android smartphone met ingebouwde GPS ontvanger gekocht, waarop je gratis kunt navigeren via Google Maps.

    Het grootste nadeel van zo’n ingebouwde GPS is dat de batterij van de telefoon erg snel leeg gaat, ik moet er niet op rekenen dat ik meer dan een uur kan navigeren met een volle batterij. Maar tegenwoordig gebruik ik weer de oude LD-4W in combinatie met mijn smartphone en dat scheelt heel veel. Kennelijk is dit apparaat veel energiezuiniger dan moderne ontvangers.

Vertel jouw mening

