Internetsnelheid kabel en ADSL op 60%

internetIn mijn vorige artikel heb je kunnen lezen over de term „commercieel vermogen” die ik bedacht heb: specificaties die worden opgepoetst met het doel de consument te misleiden.

Tegenwoordig doen internet-aanbieders dit zo met de snelheid van hun aansluitingen.

Een onderzoek van Telecompaper wees in december 2009 uit dat Neder­landers gemiddeld maar 60% krijgen van de internetsnelheid waar ze voor betalen.

Hoe zit dat precies?

Je hebt je internetabonnement voor een bepaalde snelheid afgesloten. Jouw kabelmodem of adsl-modem maakt op een bepaalde snelheid verbinding met je provider, die snelheid wordt beperkt door het abonnement dat je genomen hebt en eventueel door de technische eigenschappen van jouw aansluiting (zoals de afstand tot de kpn centrale).

20Mbps

Neem nou bijvoorbeeld de „tot 20Mbps” adsl aanbiedingen: bijna niemand kan op deze snelheid connecten omdat bijna niemand dicht genoeg bij de centrale woont voor de maximumsnelheid.

Maar dat geeft niet, want dit is vaak niet eens de beperkende factor van de snelheid. Bijvoorbeeld de webserver die je bezoekt moet genoeg capaciteit hebben om 20Mbps data naar jou te kunnen versturen en alle internetverbindingen tussen jou en die webserver moeten ook voldoende capaciteit over hebben (inclusief het overvolle WiFi-kanaal dat je gebruikt).

Wat dat laatste betreft hapert het ernstig bij Nederlandse internetproviders. Ze kopen heel zuinig in, zodat je de snelheid van het modem alleen haalt bij een paar lokale servers, binnen het net van je eigen provider. Maar ga je het internet gebruiken waarvoor het bedoeld is, dan zakt je snelheid in: bij glasvezel, kabel en adsl hou je dan gemiddeld nog maar 62%, 65% cq 55% over van de snelheid van je abonnement.

Vorig jaar lagen deze percentages verder uit elkaar, maar ze kruipen naar elkaar toe dus het lijkt wel of internetproviders hun serviceniveau afstemmen op de slechte service van de concurrentie.

xs4all

Opvallend genoeg levert juist de (dure) provider xs4all maar 50% van de snelheid waar je voor betaalt en daarmee halen ze het gemiddelde van alle adsl providers naar beneden.

Ik heb zelf xs4all adsl en ik merk dat dit klopt; ik heb een 20 Mbps verbinding, het modem connect op 13 Mbps, bij downloaden haal ik hooguit 8 Mbps, maar op sommige dagen is internet hier nog trager dan toen ik nog een 4 Mbps verbinding had.

Gelukkig zie ik dat mijn modem, na wat nachtelijk onderhoud in de kpn centrale vorige maand (ik kan in de log zien dat de verbinding verbroken is geweest) van de ene op de andere dag ineens op bijna 15 Mbps kan connecten dus ik heb de hoop dat ze meer nieuwe spullen hebben aangesloten en dat ook de verbinding naar internet sneller wordt/blijft.

2 gedachtes over “Internetsnelheid kabel en ADSL op 60%

  1. Providers leveren dus met zijn allen maar een half product. Wat kunnen we daaraan doen? Helft van het geld terugvragen. Schiet ook niet op, je kunt niet meer normaal werken met zo’n trage internetverbinding. Naar de concurrrentie gaan is ook geen optie, want die doen hetzelfde kunstje. Wat nu?

  2. Ik vond 60% weinig, maar ik mag niet klagen. Dit heeft te maken met de „overboekingsfactor”, op particuliere internetaansluitingen ligt die meestal tussen 1:25 en 1:40. Voor kabelinternet is 1:40 de standaard en bij bijvoorbeeld XS4ALL kan je een betere verhouding krijgen als je extra betaalt.

    De overboeking betekent dat je de toegang tot internet deelt met (bijvoorbeeld) 40 andere personen en dat jouw gegarandeerde snelheid maar het 1/40e deel van de nominale snelheid is. Dat je dan toch nog op 60% komt is dus een reuze meevaller.

Vertel jouw mening

