Lessen uit het verleden: Zure Regen

Het leuke van de mens is dat hij — in theorie — kan leren van zijn fouten uit het verleden. En voor mensen die daar moeite mee hebben, volgen er vanzelf nieuwe lessen.

Kunnen we van het Zure Regen drama uit de jaren ’80 iets leren dat we nu kunnen toepassen bij het CO2 drama? Tijd voor wat webonderzoek.

Zure Regen is geen probleem meer?

Zelfs een brochure van Natuur en Milieu, „Laat Nederland niet stikken” uit 2008, zegt al op pagina 2 dat de schade door Zure Regen al een stuk minder geworden is.

Andere bronnen, zoals NRC Handelsblad en VPRO Noorderlicht zijn een stuk bouder: zij berichten dat de problemen die destijds voorspeld werden sterk overdreven waren. Er was wel echt wat aan de hand, maar dat proces was al langer bezig en het effect op bossen was veel minder erg dan voorspeld.

Dankzij kordaat optreden van de regering.

Is dat zo? In het Handboek Implementatie milieubeleid EU in Nederland lees je in alinea 6.2 wat het beleid is en wat het resultaat van dit beleid is:

Verzuring: het verzuringsbeleid is gericht op de vermindering van de uitstoot van zwaveldioxide (SO2), stikstofoxiden (NOx), ammoniak (NH3) en vluchtige organische stoffen (VOS). De emissies van deze stoffen zijn in de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald, maar de omvang van de zure depositie ligt nog ruimschoots boven de voor het jaar 2000 geformuleerde doelstelling (2400 zuurequivalenten per hectare).

Een onschuldig ogend stuk tekst.

Met „ruimschoots boven” bedoelen ze dat belangrijke delen van het land nog steeds meer dan 2 keer zo veel zuurequivalenten krijgen als wat we bereikt hadden willen hebben. Dat is nog ongeveer 10 keer zo hoog als waar we voor de lange termijn naar streven. Dus na 20 jaar lang maatregelen nemen is de zure depositie in Nederland nog maar gehalveerd. Dat is niet meer dan een goed begin.

Het beïnvloeden van de natuur blijkt een stuk moeilijker dan we dachten.

Binnenkort is het 2010 en dan verschijnt er een nieuwe tussenstand. De verwachting is dat Nederland de doelstelling weer niet gaat halen. Dat betekent dat er door de Nederlanders meer op uitstoot bespaard moet gaan worden, bijvoorbeeld met meer 80km/h snelwegen.

In de tussentijd gaat de natuur gewoon door met zich te herstellen.

Advertenties

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s