Inflatie ziektekosten?

Zorg / zorgverzekeringIk ben gelukkig het afgelopen jaar niet ziek geweest, maar toch heb ik voor ziekte moeten betalen: de ziektekosten­verzekering die in Nederland verplicht is. Als ik de bedragen bekijk, dan lijkt het alsof deze verzekering de afgelopen jaren wel heel erg veel duurder geworden is.

10 Jaar geleden

Tien jaar geleden maakte het voor de premie behoorlijk wat uit hoeveel „eigen risico” je nam.

Ik had destijds een verzekering met een eigen risico van 1.000 gulden en ik betaalde daarvoor zo’n 1.000 gulden per jaar (1 euro = 2,20371 gulden). Ik ben geen koopjesjager dus er zullen destijds best nog wel goedkopere verzekeringen geweest zijn.

Nu

De goedkoopste ziektekostenverzekering met een eigen risico van 500 blijkt momenteel 58 euro per maand te kosten.

Dat is meer dan wat ik 10 jaar geleden betaalde, maar als je het omrekent bedraagt de prijsstijging iets minder dan 4½% per jaar en dat is wel veel maar niet echt schokkend.

Maar: er zit een addertje onder het gras. Zonder dat het erg opvalt betaal je namelijk via de inkomstenbelasting ook voor je ziektekostenverzekering! Iedereen die minstens 32.368 bruto per jaar verdient (net iets meer dan modaal) betaalt het maximumbedrag: 186,12 per maand.

Inflatie

Oei, dat bedrag is dus hoger dan wat je rechtstreeks aan premie betaalt. In werkelijkheid is de prijsstijging dus veel hoger.

De kosten stegen in 10 jaar tijd van ongeveer 450 euro per jaar naar bijna 3.000 euro per jaar, dat is een prijsstijging van gemiddeld ruim 20% per jaar. Da’s nog eens een inflatie!

Ik ben mijn oude verzekeraar de afgelopen 10 jaar trouw gebleven (trouw blijven is tegenwoordig niet verstandig) en voor mij betekent dit dat ik dit jaar zelfs ruim 7 keer zo veel betaal als 10 jaar geleden, terwijl ik nu ongeveer even veel verdien als 10 jaar geleden.

Vragen aan de lezers

Is die inflatie echt zo hoog, of mis ik wat?
Op welke manier is deze ontwikkeling goed voor de samenleving?

5 gedachtes over “Inflatie ziektekosten?

  1. Op dit moment werken ongeveer 1 miljoen van de 6,5 miljoen werkende Nederlanders in de zorgsector. En de vergrijzing moet nog beginnen! Die premies gaan nog wel verder stijgen.

  2. Vanavond besteedde TV-programma Kassa aandacht aan de ziektekostenverzekering. Kassa rekende uit hoe lang je moet werken voor je ziektekostenverzekering:

    In 1941: 4% van het brutoloon, 1 week werken;
    In 2005: 5,4% van het brutoloon, 2 weken werken;
    In 2011: 7,8% van het brutoloon, 4 weken werken.

    Een ander opmerkelijk feit uit de uitzending: ziektekostenverzekeraars zijn de afgelopen jaren zo ver gefuseerd dat 95% van de verzekeringsmarkt in handen is van slechts 4 maatschappijen.

    Zie ook: Zorgpolis in vijf jaar tijd 800 euro duurder

Vertel jouw mening

