diskette weg

Oude computers weggegooid (e-waste)

vuilniszak weggegooidIn de computerwereld gaan ontwikkelingen snel: over 100 dagen is het nieuwste alweer oud, wanneer je computer 3 jaar oud is loop je hopeloos achter. Nou ben ik intussen alweer 10 jaar geleden gestopt met mijn internetwinkel, ik realiseer me dat waarschijnlijk de meeste apparatuur die ik destijds verkocht heb intussen weggegooid is.

Ik maakte de computers voor de eeuwigheid, maar helaas dacht de eeuwigheid daar anders over.

toen nu
systeemkast,
groot en universeel uitbreidbaar
laptopje,
klein maar nauwelijks uitbreidbaar
15″ plat scherm voor meer dan 1.000 gulden, dus iedereen kocht nog een crt 24″ plat scherm voor minder dan 200 euro, geen tweedehandsmarkt meer voor crt’s
een harddisk was een flinke investering en lawaaiig je betaalt een paar tientjes voor een stille externe harddisk van een Terabyte
printerpoort, seriële poort, ps/2 aansluitingen, externe scsi poort: elk randapparaat zijn eigen aansluiting en voor elke aansluiting zijn eigen verzameling kabeltjes alles op usb, nieuwe randapparatuur niet meer op oude systemen aan te sluiten
isdn of analoog modem, bij bedrijven dure 10Mbps netwerkapparatuur adsl modem, zelfs thuiscomputers hebben al een 100Mbps netwerkpoort
beschrijfbare cd rom, zip disk, floppy usb sticks en externe harddisks

Vertel jouw mening

