De krant brengt de leugens in het land

journalisten en krantenWoensdag kwamen ze al even ter sprake in mijn blog over politiek: journalisten en de media. Maar er is nog veel meer te vertellen over journalisten.

Iedereen die wel eens een artikel in een krant gelezen heeft over een onderwerp waar hij/zij toevallig zelf bij betrokken was kan het je bevestigen: wat er in de krant staat klopt niet. Als je mensen spreekt die ooit door een journalist geïnterviewd werden, zullen ze je allemaal vertellen dat hun verhaal onjuist werd weergegeven. Dit is een blog over journalisten in en om de tuin.

Journalisten in de tuin

Op het moment dat er iets te zien is, gaan ze in de weg staan: fotojournalisten. Alsof ze door de koningin persoonlijk gestuurd zijn.

Ik herinner me een interview met slachtoffers van journalisten: in hun sensatiezucht vernielden die met z’n allen de tuin van het gezin waar ze op aasden. En excuses maken of de kosten vergoeden: ho maar. Als ergens een kudde journalisten geweest is, lijkt het alsof het land door sprinkhanen kaalgevreten is.

gülsah dogan
Gülsah D. — klik voor filmpje

Journalisten om de tuin

Het woord „canard” (het Franse woord voor eend) gebruikt men als het gelukt is om onzin in de krant gepubliceerd te krijgen. Een recent voorbeeld van een canard is „de neger van Venlo”, zogenaamd bedacht door kinderen van groep 8.

Vroeger gebeurde het publiceren van onzin meestal puur voor de grap, maar tegenwoordig gebeurt het vaker dat mensen journalisten willen beïnvloeden omdat zij, of hun baas, daar financieel voordeel van hebben. Sterker nog, er staat een leger van mensen klaar om dit te bereiken: op elke journalist zijn er TIEN voorliegers. We spreken ook wel van „communicatiespecialisten” of van „spindoctors” en hun PR-meisjes, die de juiste „spin” aan het nieuws geven.

Wat betreft deze overmacht is het eigenlijk nog een wonder dat journalisten het overleven. creatieve spellingMaar soms wordt het de spinners helaas erg gemakkelijk gemaakt. Ik vraag me al lang af hoe het komt dat Nederlandse journalisten toch zoveel slechter zijn dan bijvoorbeeld Duitse journalisten.

Soms lijkt het wel alsof in Nederland het nieuws extra gemakkelijk aangeleverd moet worden. Dat is waar spindoctors op inspelen: het „nieuws” wordt hapklaar aangeleverd bij de journalist. Journalisten nemen het kritiekloos over, zodat ze de rest van de dag dingen kunnen doen die leuker zijn dan werken. In sommige uithoeken van het internet worden journalisten die zich op deze manier voor het karretje laten spannen „hoernalist” genoemd.

TROS Radar liet zien hoe je bijvoorbeeld met het onderwerp flatulentie in het nieuws kunt komen. En het was niet eens duur.

Iedereen weet dat dit gebeurt: de directeur van de Telegraaf Media Groep spreekt er bijvoorbeeld uitgebreid over in zijn interview met de commissie Brinkman. Hij vertelt dat zijn bedrijf veel moeite moet doen om aan de eigen journalisten uit te leggen dat ze niet zomaar alle informatie van PR-bureaus moeten overnemen, omdat die achteraf opmeten hoeveel centimeter gratis publiciteit ze voor hun opdrachtgever gegenereerd hebben. Het kost hem dus gewoon geld.

Bloggers

Journalisten zijn blijkbaar gemakkelijk om de tuin te leiden door mensen die een winstgevende boodschap te verspreiden hebben. Zouden bloggers dan misschien een goede onafhankelijke bron van informatie zijn? Als iedereen gaat bloggen, kunnen bedrijven ze immers onmogelijk allemaal in opdracht te laten schrijven.

Helaas is dit geen oplossing, zo blijkt uit onderzoek:

99 per cent of links in the most popular blogs were commentary on professionally-created stories with 80 per cent of the links pointing to just four sources, the Times, the Post, CNN and the BBC.

(via: theregister.co.uk)

Artikelen over journalistiek en bloggers:

PR en marketing en propaganda

Er komen dus veel onzin, reclame en regelrechte leugens in het nieuws. Ook in het NOS journaal, intussen volgens sommigen qua objectiviteit ingehaald door het RTL4-journaal. Politieke interviews worden keurig vooraf doorgesproken met de belanghebbenden. Niet de journalisten en redacteuren bepalen welk „nieuws” er over het land uitgestrooid wordt, maar het geld. Dit is een industrie op zich geworden: zorgvuldig wordt een mediaplanning gemaakt, zodat alle bedrijven die op de agenda staan de aandacht krijgen waar ze voor betalen.

De onderstaande presentatie gaat over het beïnvloeden van het volk via massamedia. De persoon die de presentatie geeft, is onderzoeker van misleiding door PR-bureaus. Propaganda is een van de onderwerpen in deze presentatie.

In de presentatie hieronder zie je simpele trucs waar ook jij jezelf aan onderwerpt, zelfs al denk je van niet, waarschijnlijk zonder dat je het je beseft.

Advertenties

10 gedachtes over “De krant brengt de leugens in het land

  1. Ook de Belgische firma „Woestijnvis”, in Nederland vooral bekend vanwege hun TV programma „Man bijt hond” en de YouTube filmpjes van „Kabouter Wesley”, is het gelukt om diverse grappige berichten als echt nieuws gepubliceerd te krijgen in diverse Belgische en Nederlandse kranten. De resultaten zullen worden gebruikt als basismateriaal voor een nieuw TV programma.

  2. Stierenvechter? Rode lap voor media (fhjfactcheck, 2010-09-18)
    Een 17-jarige Drenth die in Spanje een opleiding tot stierenvechter gaat volgen. Het Algemeen Dagblad, De Telegraaf, Dagblad van het Noorden, Nu.nl, RTV Drenthe, NOS Headlines, de Wereldomroep, RTL Z, Pownews, Het Reformatorisch Dagblad, De Coen en Sandershow, De Morgen en het ANP. FHJ Factcheck telde 23 media die berichtten over ‘de matador in spé’. In de madiwodovrijdagshow van donderdag 16 september jl. trok Reinoud Homan echter het rode doek weg. Het bleek een grap.

  3. Het Woestijnvis TV-programma dat ik in de eerste reactie noemde wordt intussen uitgezonden. Het heet „Basta” en wordt gemaakt door de groep Neveneffecten. Het programma stelt de streken van grote bedrijven aan de kaak – voor wie het horen wil.
    Vooralsnog zijn er 6 afleveringen gemaakt.
    Zie onder andere: TV-visie.be en YouTube.

  4. Voorlichters en PR-bedrijven nemen steeds vaker de rol van „camjo” voor omroepen die op zoek zijn naar nieuws. Ze leveren kant en klare reclamespotjes aan, die nette nieuws-items lijken te zijn.

  5. Als alles volgens plan gaat, zijn vanaf volgende maand alle belangrijke Nederlandse dagbladen van dezelfde (Belgische) eigenaar.

    De kans dat dit gebeurt is vrij groot, want (voor wie de afgelopen jaren niet goed heeft opgelet) dat is nu al bijna zo: zie welke kranten momenteel gezamenlijk adverteren met hun „alternatief” voor Blendle.

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s