Wie bepaalt het nieuws?

journalisten en krantenWie bepaalt er in Nederland eigenlijk wat je leest in de media? Zijn dat de journalisten? Zijn dat de hoofdredacteuren? Is het misschien de lezer/kijker zelf?

Dit is een onderwerp waar best eens wat zonlicht bij mag komen. De meeste mensen die wel eens het nieuws bekijken, weten dat Berlusconi in eigen land de media in zijn macht heeft. In Nederland is het natuurlijk niet zo dat onze premier de macht over de media heeft.

Wie heeft de macht?

Nee, onze premier heeft niet de macht over de media.

Maar als je het gaat onderzoeken, dan zal blijken dat het toch maar een erg beperkte groep is die eigenlijk alle nieuwsvoorziening op de hele aarde in handen heeft. Iemand maakte er ooit een interessant beknopt overzicht van:

Wie bepalen het nieuws in Nederland?
Wie bepalen het nieuws in Nederland? — klik voor artikel

Bepalen de kijkers zelf?

De kijker kan zelf kiezen welke krant hij leest en naar welke tv zender hij kijkt. In theorie betekent dit dat je het nieuws van verschillende kanten kunt bekijken en zo je een eigen mening kunt volgen.

Maar zo werkt het niet in de praktijk. In Amerika is het intussen zo dat iedereen zich laat indoctrineren door een nieuwszender van zijn/haar eigen keuze, lees: politieke voorkeur. Een zender die zich in het midden opstelt, cnn dus, trekt gewoon geen kijkers meer.

Agenda

Om het journalistieke werk voor iedereen een stuk gemakkelijker te maken bestaat er zoiets als een landelijke agenda: lang van tevoren wordt gepland wat er wanneer in het nieuws zal komen. Staat jouw onderwerp niet op die agenda, dan zal je alleen met grote moeite aandacht in de media krijgen. Al helemaal als het nieuws is over een onderwerp dat journalisten zelf niet interessant vinden. Een onderwerp als „Climategate” was bijvoorbeeld meer dan een week alleen op internet te volgen, toen eindelijk de mainstream media dit oppikten.

Advertenties

4 gedachtes over “Wie bepaalt het nieuws?

    • Tja, deze tekst was intussen al weer wat ouder. Ik zal hem terugzetten naar de tijd waarin ik hem geschreven heb.

  1. De Correspondent maakte een mooie samenvatting van gekocht nieuws. Zo linken ze bijvoorbeeld naar een filmpje waarin scrupuleuze kranten vol trots melden hoe ze met „nieuws” hun lezers het merk ING hebben kunnen opdringen: Wie betaalt, bepaalt (wat in de krant komt)

    Tip: een grappig feit is dat hoe goed verborgen de oorspronkelijke sluikreclame ook was, er vaak uiteindelijk gewoon bewijs voor te vinden is, omdat de firma’s die dit soort reclame produceren zichzelf er on-line voor op de borst slaan.

    Zie ook: Hoe De Persgroep zijn journalistieke ziel verkoopt

  2. Er is verschil tussen een „journalist” en een „redacteur”. Een journalist doet journalistiek onderzoek. Een copywriter is iemand die reclameteksten schrijft. Een redacteur schrijft tegen betaling een artikel van een bepaald aantal woorden schrijft over een gegeven onderwerp.

    Redacteur: iemand die artikelen schrijft;
    Eindredacteur: iemand die alles doet wat een redacteur doet en verder ook artikelen van anderen controleert op taal;
    Hoofdredacteur: iemand die alles doet wat een eindredacteur doet en verder bepaalt over welke onderwerpen artikelen gepubliceerd worden (en over welke niet).

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s