IAEHV rekening thumbnail

Hoe ik op internet gekomen ben

internetMijn eerste stappen op internet maakte ik in 1991 bij Hobbynet. Het inbelpunt van Hobbynet stond bij iemand op de logeerkamer, daarom stond het alleen overdag aan en omdat ik interlokaal moest inbellen kwam de telefoonrekening op omgerekend 5,21 per uur. Als ik een bepaalde nieuwsgroep wilde lezen, dan moest ik maar even bellen met de beheerder van het inbelpunt, of hem een e-mailtje sturen, dan paste hij de configfiles daar even aan — mo!hans was zijn e-mailadres, apenstaartjes waren nog nieuwerwets. Het abonnement kostte me 75 gulden voor een half jaar.

Microsoft dacht in die tijd nog dat het ze wel zou lukken om het internet kapot te maken, maar gelukkig voor mij gaf ibm in 1994 bij het os/2 Warp besturingssysteem juist kennismakings­abonnementen waarmee je rechtstreeks op internet kon, zelfs vanuit Nederland. Je belde in bij het „ibm Global Network”. Er zat wel een maximum gebruik aan van zo’n 20 uur per maand en het abonnement kostte zo’n $35 per maand (bovenop de telefoonkosten uiteraard), als ik het me goed herinner. Hiermee kon je al echt „surfen”, al stond er natuurlijk nog praktisch niks op het www: in een uurtje had je alle nieuwe sites wel bekeken.

IAEHV rekening thumbnail
iaehv rekening
(klik om te openen in NotePad)

Vanwege de lagere kosten ben ik overgestapt op de startende provider Internet Access Eindhoven (iaehv). Je moest wel even prutsen om het „slip script” voor os/2 aan te passen (ppp hadden ze nog niet), want bij iaehv dachten ze natuurlijk dat iedereen Windows zou gebruiken (met „Trumpet Winsock”). Je moest een bedrag per maand betalen en een bedrag voor elke minuut die je inbelde, nog bovenop de (hier gelukkig lokale) telefoonkosten.

Toen er in 1999 een overdaad aan „gratis” providers op de markt kwam (gratis = geen extra betaling bovenop de telefoonkosten), was iaehv een van de weinige providers was die „betaald” bleven, zonder daarvoor extra service of kwaliteit te bieden. Na een tijdje ben ik dus overgestapt op een verzameling gratis providers.

Pas toen ik adsl nam ben ik naar xs4all gegaan en dat bevalt nog steeds goed.

Vertel jouw mening

