Twitter oogklep

TwitterEen „twit” is volgens Wiktionary: „a foolish or annoying person” (maar dan wel in de lieve betekenis van het woord). Dit was het eerste waar ik aan dacht, toen ik voor het eerst van het fenomeen „Twitter” hoorde.

Grote bedrijven willen panisch „wat met Twitter doen”. Sommige bedrijven denken dat ze op die manier aan marketing kunnen doen, sommige bedrijven houden bij wanneer hun naam precies genoemd wordt en sommige bedrijven gaan daar dan nog op reageren ook.

Volgens een artikel (dat ik nu even niet terug kan vinden) is dit verklaarbaar: de hippe vogels die werken bij deze bedrijven gebruiken zelf een iPhone en denken dat de hele wereld is zoals zij. Ook al blijkt uit cijfers dat in werkelijkheid maar een paar procent van de klanten geïnteresseerd is in bijvoorbeeld iPhone apps.

In de westerse wereld wordt Twitter vooral gebruikt door journalisten en ouwe mensen. Erg veel zinnige dingen worden er op noch over Twitter gezegd. Maar toen kwam ik deze presentatie van Ethan Zuckerman tegen:

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:

  • „Cala a boca, Galvão” en je Braziliaanse vrienden;
  • Buitenlands nieuws in de Amerikaanse media;
  • Imaginair kosmopolitisme.

Dit alles met Twitter-saus.

Advertenties

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s